تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر و آمادگی های لازم برای انجام آن

تست پاپ اسمیر یکی از روش های غربالگری سرطان دهانه رحم است که زنان متاهل می بایست در زمان های معین حتما آن را انجام دهند .این آزمایش با بررسی سلول های دهانه رحم هر گونه وضعیت مشکوک و تغییرات سلولی در آن ها را بررسی نموده و می تواند اطلاعات دقیقی در مورد سلامتی این ناحیه در اختیار پزشک قرار دهد .چنان چه می خواهید در مورد این روش و نوه آنجام آن اطلاعات بیشتری به دست آورید به ادامه مقاله سلامت وب امروز توجه بفرمایید .

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر به انگلیسی Pap test یکی از روش های تشخیصی بسیار دقیق برای غربالگری سرطان دهانه ی رحم است که در طی آن پزشک با جمع آوری سلول ها از دهانه رحم شما (انتهای پایین و باریک رحم است که در بالای واژن قرار دارد.) وضعیت این منطقه را مورد بررسی قرار داده و با ارسال نمونه به آزمایشگاه از وضعیت سلامتی این ناحیه و حتی نوع عفونت در صورت وجود مطلع می گردد .تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر ، شانس بیشتری برای درمان به شما داده و تشخیص زودهنگام  سلول های غیر طبیعی موجود در دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر اولین قدم شما در متوقف کردن پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است.


چه افرادی می بایست این آزمایش را انجام دهند؟

نمونه گیری برای این آزمایش عموما هم زمان با معاینه لگن انجام می گردد.در زنان متاهل این تست ممکن است همراه با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ( یک عفونت شایع جنسی که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود) ، ترکیب شده و حتی در برخی موارد ، آزمایش HPV ممکن است به جای تست پاپ اسمیر انجام شود.اما به صورت کلی پس از ازدواج این پزشک است که تصمیم می گیرد چه زمانی برای انجام این آزمایش مناسب بوده و تکرار آن در چه بازه زمانی می بایست صورت پذیرد .اما به صورت کلی پزشکان انجام این تست را هر سه سال یک بار به تمامی زنان 21 تا 65 سال توصیه می کنند اما در صورت شرایط خاص ممکن است زمان تکرار این آزمایش کوتاه تر گردد این سرایط عبارتند از:

  • ابتلا به عفونت HIV
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • استعمال دخانیات
  • سابقه وجود سرطان رحم در نزدیکان درجه یک 

آمادگی های لازم برای انجام تست پاپ اسمیر

برای انجام این تست به موارد زیر توجه نمایید تا آمادگی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر را داشته باشید.


1.انجام این آزمایش را به زمانی که پریود نیستید موکول نمایید . 

با توجه به این که خون ریزی در زمان پریود می تواند در نتیجه این آزمایش تاثیر منفی بگذارد بنابراین در صورتی که دوره قاعدگی منظمی دارید این آزمایش را حداقل 5 روز پس از پایان قاعدگی انجام دهید .


2.به مدت 2 روز قبل از آزمایش از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

یکی دیگر از آمادگی های لازم برای این آزمایش خودداری از انجام رابطه جنسی دو روز قبل از انجام آن می باشد .استفاده از ژل های شست و شو ،دوش واژینال ،تامپون و اسپرم کش ها ممنوع بوده و می تواند در نتایج آزمایش اختلال ایجاد نماید.


3.مثانه خود را خالی نمایید.

قبل از انجام معاینه لگن بهتر است مثانه خود را خالی کرده و حتما ادرار نمایید این کار به شل شدن عضلات کمک کرده و سبب ایجاد آرامش در حین نمونه برداری در شما گردد .


4.در مورد شرایط خود با پزشکتان صحبت کنید .

قبل از نمونه برداری در مورد شرایط جسمی خود ،بارداری یا شیردهی ،مصرف داروها ،سابقه ابتلا به بیماری ها،لکه بینی یا داشتن ترشحات غیر معمول ،درد لگن یا واژن حتما با پزشکتان صحبت کرده و او را در جریان این موضوعات قرار دهید .


تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

اکنون کافی است تا شلوار و لباس زیر خود را در آورده و بر روی تخت ژنیکال دراز بکشید و کف پاهای خود را در روی رکاب ها قرار دهید.عضلات باسن و پاهایتان را شل کرده و زانوانتان را از هم باز کنید .اکنون پزشک دستگاهی یک بار مصرف به نام اسپوکولوم را در دهانه واژن شما قرار داده و آن را باز می کند تا بدین طریق بتواند دهانه رحم را به خوبی مشاهده نماید .

او به خوبی و با دقت همه چیز را مشاهده نموده و سپس با کمک ابزاری کوچ به نام براش نمونه هایی از مایع و مخاط دهانه رحم بر می دارد .این کار درد کمی داشته و تنها در چند ثانیه در صورت همکاری شما با پزشک قابل انجام می باشد .پس از آن پزشک اسپوکولوم را خارج کرده و شما می توانید از روی تخت بلند شوید .اون نمونه را درون مایع مخصوص (تست پاپ بر پایه مایع ) و در یک شیشه ریخته و به شما می دهد تا آن را به آزمایشگاه تحویل دهید .  این روش در مطب پزشک به سادگی قابل انجام بوده و سرپایی می باشد و شما پس از آن می توانید به منزل بازگردید . معموملا یک تا سه هفته زمان نیاز است تا جواب آزمایش شما آماده شود .


جواب تست پاپ اسمیر

نمونه ها در زیر میکروسکوپ به خوبی بررسی شده و نتایج تست پاپ اسمیر بر اساس آن اعلام می گردد:


1.نتایج عادی

اگر تمامی سلول های مورد بررسی طبیعی باشد نتیجه تست منفی بوده و شما می بایست سه سال دیگر این آزمایش را مجددا تکرار نمایید.


2.نتایج غیر عادی

اگر در طی آزمایش پاپ اسمیر سلول های غیرطبیعی یا غیرمعمولی کشف شده باشد ، نتیجه ی تست مثبت خواهدداشت. نتیجه مثبت به این معنی نیست که فرد مبتلا به سرطان دهانه رحم است بلکه معنای مثبت بودن این تست  به نوع سلول های کشف شده در آزمایش شما بستگی دارد.در هر صورت پزشک با توجه به نتایج به دست آمده و در صورت مشکوک بودن به سرطان برای معاینه دقیق تر از روشی به نام کولپوسکوپی رحم استفاده می نماید .پزشک شما همچنین ممکن است از هر نواحی که غیرطبیعی به نظر می رسد نمونه بافت (نمونه برداری) بگیرد. سپس نمونه بافت برای تجزیه و تحلیل و تشخیص قطعی به آزمایشگاه ارسال می شود.


در پایان 

پاپ اسمیر  یک آزمایش غربالگری ساده و سریع  برای تشخیص و یا پیشگیری از سرطان دهانه رحم است که انجام آن هر 3 سال یک بار به زنان 21 تا 65 ساله توصیه می شود.بارداری منعی برای انجام این آزمایش نبوده و شما می توانید با نظر پزشک خود این آزمایش را در طی دوران بارداری انجام داده و بدین طریق از سلامتی دهانه رحم خود اطمینان یابید .هزینه تست پاپ اسمیر بر اساس دستمز پزشک جهت نمونه گیری و هزینه های آزمایشگاهی محاسبه و تعیین می شود .عوارض آزمایش پاپ اسمیر ناچیز بوده  در برخی موارد محدود به لکه بینی جزیی می باشد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *