ممنوعیت های غذایی در مبتلایان به رفلاکس معده

1- مواد حاوی کافئین

قهوه، چای و نوشابه های کولا  حاوی کافئین یا تئین هستند،که این ماده در  سست شدن اسفنکتر مری و بالا آمدن اسیدها نقش موثری دارد . کافئین و تئین نه تنها سبب رفلاکس معده می شوند بلکه مخاط ریه را تحریک کرده و سبب رفلاکس مری نیز می شوند.

 

6

2-نوشیدنی های گاز دار

نوشیدنی های گازدار  احتمال نفخ را افزایش داده و سبب تاثیر منفی بر  اسفنکتر مری می شوند .

 

8

3-شیر

شیر یکی دیگر از ممنوعیت های غذایی در مبتلایان به رفلاکس معده محسوب می شود این ماده  به علت دارا بودن سه عنصر محرک افزایش اسید معده مانند   چربی، پروتئین و کلسیم برای مبتلایان به رفلاکس معده مضر است.

 

شیر ماده ای مضر در مبتلایان به رفلاکش معده

 

4- شکلات شیری

شکلات شیری، حاوی چربی و کافئین دو ماده مهم ایجاد سوزش معده می باشد بنابراین مصرف آن برای مبتلایان به رفلاکس معده مضر است.

 

5

5-ادویه ها

مصرف ادویه هایی مانند انواع فلفل ،کاری و پودر سیر و …. سبب تحریک مخاط مری و معده شده و رفلاکس معده را تشدید می نمایند.

 

ادویه مضر در مبتلایان به رفلاکس معده

6-مرکبات

مرکبات مانند پرتقال و نارنگی و لیمو و …چون خاصیت اسیدی دارند و سرشار از ویتامین ث می باشند ترشح اسید معده را افزایش می دهند لذا مبتلایان به رفلاکس معده باید از خوردن مرکبات و میوه ها به صورت خام پرهیز نمایند.

 

مرکبات مضر در مبتلایان به رفلاکس معده

7- نعناع

اگر چه عرق نعناع برای رفع مشکلات گوارشی مانند دل درد و اسهال نافع است اما مصرف بی رویه آن سبب گشاد شدن دریچه های معده شده و ماهیچه های اسفنکتر معده و مری را سست نموده و سبب تشدید رفلاکس معده می شود.

 

نعناع و درمان رفلاکس معده

8- شیرینی های چرب و تر

این قسم از شیرینی ها اگر چهه خوشمزه تر هستند اما هضمشان  مشکل تر و طولانی تر خواهد بود . در این حالت مواد غذایی مدت بیشتری در معده باقی می مانند، و این ماندن ترشح اسیدهای معده را افزایش می دهد.
 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *