نشانه های ابتلا به کیست تخمدان

تخمدان‌ ها دو عضو بسیار کوچکی هستند که در دو سمت رحم قرار دارند. وظیفه تخمدان ها ترشح هورمون هایی، ازجمله استروژن است که سبب قاعدگی می‌شود. هرماه تخمدان‌ ها تخمی کوچک آزاد می‌کنند چرخه‌ی آزادسازی تخم، تخمک‌گذاری نامیده می‌شود ویکی از شرایط لازم برای باروری می باشد.رایج‌ترین کیست های تخمدانی کیست  فولیکولی است که از رشد یک فولیکول ایجاد می‌شود. این کیست‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که فولیکول در طول دوره‌ی قاعدگی از اندازه‌ی عادی خود بزرگ‌تر می‌شود و برای آزاد شدن تخمک باز نمی‌شود.علل اصلی ابتلا به کیست تخمدان می تواند موارد ذیل باشد :

علت بوجود آمدن کیست تخمدان

1-سن،خصوصاً زنانی که یائسه شده‌اند
2-سیگار کشیدن
3-چاقی
نداشتن بچه یا شیر ندادن
4-استفاده از داروهای باروری
5-روش‌های درمانی جایگزینی هورمون
6سابقه‌ی خانوادگی

همه چیزهایی که باید از کیست تخمدان بدانید

علائم و نشانه های کیست تخمدان

یکی از نشانه‌های رایج کیست درد در شکم یا لگن است. این درد ممکن است براثر پارگی کیست ،رشد سریع کیست ویا خونریزی داخل کیست  باشد.
اگر اندازه‌ی کیست بزرگ شود نشانه‌ های دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشند. ازجمله احساس سیری یا بی‌ اشتهایی، نفخ، زود سیر شدن، تکرر ادرار، دفع سخت یا درد در حین رابطه‌ی جنسی و بی نظمی های قاعدگی وبه نظر می رسد احتمال حاملگی در کسانی که کیست خوش خیم تخمدان دارند نسبت به افراد عادی کمتر است به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند افراد زودتر باردار شوند و بچه دار شدن را به سنین آخر باروری موکول نکنند.گاهی کیست‌های تخمدان توسط پزشک در طی معاینه با دست تشخیص داده می‌شوند. اگر کیست دارای نشانه‌ای نیز باشد از سونو گرافی  استفاده می‌شود که بهترین روش برای تشخیص آن‌هاست.

درمان پلی کیستیک تخمدان

درمان مناسب برای کیست به نوع آن بستگی دارد. سن زنان، اندازه‌ی کیست، و ظاهر آن در سونوگرافی به تشخیص نوع درمان کمک می‌کند.مشکلات تخمدانی از دوران جنینی تا پایان زندگی می توانند بروز کنند بنابراین پزشکان توصیه می کنند: تمام خانم ها بایستی سالی یک بار و دختران هر چند سال یک بار به متخصص زنان مراجعه کرده و تحت معاینه قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *