چگونه ناخن های محکمی داشته باشیم؟

1-كلسيم

جداي از نوشيدن شير و استفاده از لبنيات مي‌توانيد گه‌گاه ناخن‌هاي‌تان را در يك پياله كوچك شير به‌مدت نيم ساعت قرار بدهيد، در اين روش نيازي به ماساژ نيست. به اين ترتيب به استحكام ناخن‌هاي شما افزوده مي‌شود.

2-ويتامين A

اين ويتامين  يكي از عناصر اصلي در سلامت ناخن است. كمبود ويتامين A سبب ايجاد خشكي و شكنندگي در ناخن‌هاي شما خواهد بود و هيچ‌گاه نمي‌توانيد با ناخن‌هاي شكيل ظاهر شويد. با اين حال استفاده بيش از اندازه از اين ويتامين در برنامه غذايي هم ممكن است در مواقع نادري سبب ايجاد نرمي و قوس در ناخن شود. هويج، زردآلو، جگر و همچنين تخم‌مرغ منابع خوبي براي دريافت اين ويتامين هستند.

راه استحکام ناخن ها

3-آهن

كمبود شديد آهن سبب قوس برداشتن ناخن رو به بالا مي‌شود و نوك ناخن‌ها وقتي كمي از روي پوست بلندتر شدند به شكل زشتي درمي‌آيند. گاهي هم ممكن است اين كمبود به شكل ايجاد حفره‌هايي ريز و به اندازه سرسوزن روي ناخن ظاهر شود. حبوبات و غلات مي‌توانند اين كاستي را جبران كنند.

4-منگنز

وجود كافي اين عنصر در بافت ناخن مي‌ تواند به زيبايي آن كمك كند. وقتي رشد ناخن‌ هاي شما به اندازه استاندارد نباشد اين يكي از اصلي‌ ترين نشانه‌ هاي كمبود اين ماده مغذي است كه همواره بايد از طريق رژيم غذايي به بدن برسد. اين ماده مغذي در بلغور، جو، آرد گندم كامل، فندق و نان تهيه شده از گندم كامل يافت مي‌شود.

5-بيوتين

ماده مغذي بيوتين كه بخشي ازويتامين B – كمپلكس است، براي سلامت ناخن‌ ها ضروری  است. به بيماران مبتلا به سستي ناخن مكمل‌ هاي بيوتين تجويز مي‌شود. درحالي‌كه بيوتين يكي از بي‌خطرترين مواد مغذي است اما اين ميزان را فقط زيرنظر پزشك مي‌توان مصرف كرد. زرده تخم‌مرغ، آرد سويا، غلات و قارچ از جمله منابع غني بيوتين هستند. كلم برگ، عدس و شير نيز تا حدي حاوي بيوتين هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *