آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان

1-راست گویی

نکته اول این که  شما  باید به عنوان والدین  فرد صادقی  باشید  تا کودکتان نیز صادق باشد زیرا اگر کودکتان در  شما بی‌صداقتی ببیند عدم صداقت را یاد خواهد گرفت .بسیاری از کودکان  به دلیل ترس  از برخوردهای  والدینشان واقعیات را کتمان کرده واز بیان صادقانه حقایق سر باز می زنند.شما به عنوان والدین باید  کودکتان را به خاطر شجاعت در بیان حقیقت تشویق نمایید. به آن ها اطمینان دهید  همیشه  برایشان در دسترس‌ هستید و زمان‌هایی که می‌دانند کار اشتباهی انجام داده‌اند حتما با شما در میان بگذارند.

2-حس احترام

الگوی رفتاری بچه‌ها  والدین آن ها هستند بچه ها مقلد رفتارهای درست یا نادرست پدر ومادرند .  در خانه به هم احترام بگذارید واستفاده از کلماتی مثل  «خواهش می‌کنم»، «لطفاً»، «متشکرم» و «متاسفم »  را برای بیان تشکر و یا ابراز ناراحتیتان زیاد استفاده نمایید . احترام متقابل شما والدین به یکدیگر وهمچنین به کودکتان اولین جرقه برای آموزش احترام گذاشتن به خود ودیگران است.

3-حس قدردانی 

قدر شناسی را به فرزندانتان یاد بدهید و خودتان نیز همراه با آن ها برای کوچکترین چیزها شکرگزار باشید . به آن ها بیاموزید  برای داشتن نعمت سلامتی  ، داشتن  خانواده ،داشتن  غذا   همیشه از خدا تشکر نمایند.

اموزش اصول وارزش های اخلاقی به کودکان

4-حس بخشندگی 

به دیگران کمک کنید   به نیازمندان لباس و غذا هدیه بدهید، وقتی خودتان به دیگران کمک کنید آن ها هم درک می‌کنند که باید بخشنده باشند وحس سخاوت مندی را از شما یاد می گیرند.

5-کشف هویت فردی ورسیدن به استقلال

باید به فرزندانتان بیاموزید  که از همان ابتدای کودکی خاص هستند. هرگز آن ها را هم‌کلاسی‌ها یا دوستانشان مقایسه نکنید بلکه آن ها را تشویق کنید  علایقشان  را کشف کنند. و حس استقلال طلبی را در آن ها تقویت کنید.

6-مهربانی

با کودکتان مهربان باشید هرگز در حضور کودکتان باهم به مشاجره نپردازید و نسبت بهم با مهربانی برخورد کنید تا کودکتان هم این حس را یاد بگیرد و با خود وسایر انسان ها مهربان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *