از آنورکسیا يا بی اشتهایی عصبی چه می دانید ؟

آنورکسیا يا بی اشتهایی عصبی چیست؟

واژه آنورکسیا (Anorexia) در لغت به معني از دست دادن اشتیاق و انگیزه است آنورکسیا یک اختلال تغذیه‌ ای  – روانی به شمار می آید  که  می تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد . مبتلایان به  آنورکسیا  به رغم گرسنگی، از خوردن غذا به حد کافی پرهیز می ‌کنند و وزن آن ها به قدری کاهش می‌ یابد که به شدت لاغر و نحیف می‌ شوند. این دسته از افراد مبتلا به بیماری خود آزاری به منظور کاهش وزن بیش از حد می باشند .

آنورکسیا چیست؟

مبتلایان به آنورکسیا چه ویژگی هایی دارند؟

افراد دچار این بیماری  ترس بسیار زیادی از چاق شدن دارند حتی اگر بسیار لاغر باشند. به همین دلیل سعی می‌کنند با محدود کردن دریافت مواد غذایی و ورزش بیش از حد کاهش وزن داشته باشند.این افراد معمولا دچار عقده و ترسو هستند.

چه عواملی در ابتلا به آنورکسیا نقش دارند؟

علت اصلی ابتلا به  آنورکسیا شناخته شده نیست  اما احساس بی کفایتی، ترس، عصبانیت یا تنهایی در پیشرفت این اختلال نقش دارند.  تغییر سطح هورمون‌ ها نیز ممکن است در ابتلا به این اختلال موثر باشد.

سن شایع ابتلا به اختلال آنورکسیا معمولا چه سنی می باشد؟

این اختلال  معمولا در افراد جوان در زمان آغاز بلوغ شروع می‌ شود.در زنان متداول‌تر از مردان بوده و  احتمال ابتلا به این اختلال  در بازیگران، مدل‌ ها، ورزشکارانی که ظاهر و وزن، در آن ها با اهمیت است مثل کشتی، ژیمناستیک و … نیز بیشتر می‌باشد.

این اختلال چگونه ایجاد می شود؟

این اختلال معمولا به دنبال  گرفتن رژیم  برای کاهش وزن آغاز می ‌شود. فرد بیمار بسیار کم‌ غذا می ‌خورد و از توقف رژیم لاغری پس از وزن کم کردن خودداری می ‌کند. این افراد با وجود لاغری زیاد، هنوز فکر می ‌کنند که چاق هستند .این افراد با انجام  ورزش شدید، استفاده از داروهای ملین و نخوردن سعی در کم کردن وزن خود دارند .این اختلال  هنگامی که وزن فرد 15 درصد کمتر از وزن ایده آل او باشد بدون این که وی دچار بیماری خاصی باشد  قابل تشخیص است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *