از بیماری به نام وسواس چه می دانید؟

وسواس  چیست؟

وسواس نوعی بیماری است که در آن فرد با دااشتن افکاری ناخواسته سبب تکرار  اعمالی می شود . مثلا  شست و شوی بیش ازحد در اثر وسواس به تمیزی به وجود می آید افراد مبتلا عموما می دانند که رفتارشان بی معنا و غیر ضروری می باشد ولی قادر به ترک این رفتار نمی باشند.

وسواس چیست و چه انواعی دارد؟

انواع وسواس

1-وسواس فکری

وسواس فکری تکرار  ایده ها، نظرات در  ذهن فرد می باشد . این افکار اگرچه آزار دهنده می باشد و سبب آزار روان فرد می شود ولیکن فرد نمی تواند از این رفتار دوری کند عموما این دسته از افراد به تنهایی قادر به تصمیم گیری نمی باشند ودر کنترل امور زندگی خود دچار اضطراب و تزلزل می باشند  .برخی از وسواس های فکری  به شرح زیر می باشد:
1-ترس از بیماری  و کثیفی
2- نظم، دقت و درستی بیش از اندازه در کارها و نگرانی مداوم از اینکه کاری به خوبی انجام نشده باشد.
3-فکر کردن تمام مدت درمورد یک صدا، تصویر، کلمه یا عدد بخصوص
4-عدم اطمینان به دیگران
5-ترس از صدمه زدن به یکی از اعضاء خانواده با یکی از دوستان

2-وسواس عملی

داشتن افکار وسواسی سبب بروز استرس و اضطراب در فرد مبتلا می شود  . این  دسته از افراد تلاش  می کنند با انجام اعمالی دل به خواه و به خصوص خود را ، از شر این افکار مزاحم رها کنند . به مجموعه این رفتارها، وسواس عملی می گویند . به عنوان  مثال، فرد مبتلا به  وسواس عملی ، ممکن است افکار وسواسی درمورد ترس از بیماری  داشته باشد، از این جهت  بعد از رفتن به توالت، دست های خود را بارها و بارهامرتبا می شوید تا اثرات آلودگی و میکروب را از دست خود پاک کند    این اعمال سبب دوری موقتی از این وسواس در ذهن فرد می شود اما مجددا با بروز افکاری مبنی بر کثیفی و آلودگی شخص عمل شست وشو را تکرار می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *