اقدامات لازم در زمان در رفتگی استخوان ها

در رفتگی چیست؟

اگر تاندونی که عضله را به استخوان متصل می‌کند دچار  آسیب و یا کشش بیش از حد شود از اصطلاح در رفتگی استفاده می کنیم.مانند در رفتگی انگشتان پا

رگ به رگ شدن چیست؟

هرگونه کشیدگی ناگهانی  و یا ضربه به رباط (انتهای یک سر استخوان را به سر استخوان دیگر متصل می کند) سبب  رگ به رگ شدن می شود . مانند رگ به رگ شدن قوزک پا

توصیه های مفید در هنگام دررفتگی و رگ به رگ شدن

توصیه های مفید برای کاهش درد های ناشی از در رفتگی و رگ به رگ شدن 

1-عدم تحرک عضو آسیب دیده

با تکان ندادن و حرکت نکردن می توانید درد های ناشی از  رگ به رگ شدن و یا دررفتگی، را کاهش دهید .بسته به نوع مفصل آسیب دیده این زمان  متغیر است اما استفاده از عصا و چوب زیر بغل می تواند تا حدودی به شما در تحرکتان کمک نماید .

2- استفاده از کمپرس سرد

هنگام در رفتگی و یا رگ به رگ شدن گذاشتن یخ بر روی مفصل آسیب دیده از تورم جلوگیری کرده و دردتان را کاهش می دهد .بدین منظور در   24 ساعت اول آسیب، مدت 20 تا 30 دقیقه کمپرس سرد بر روی محل آسیب دیده بگذارید و سپس برای مدت 20 تا 30 دقیقه کمپرس را بردارید. فقط حواستان باشد مفصل آسیب دیده را دچار سرمازدگی نکنید .

3- بستن مفصل آسیب دیده

بستن مفصل آسیب دیده با باند یک الی دو روز در کاهش درد و ورم موثر است .

4- بالا نگهداشتن عضو آسیب دیده

بالا نگهداشتن  عضو آسیب دیده در  کاهش ورم موثر است  .بالا نگهداشتن عضو آسیب دیده  بالاتر از سطح قلب خود به علت وجود جاذبه زمین به کاهش ورم و فشار کمک می کند. اگر شما هر چهار روش بالا را انجام دادید و بعد از یک هفته، هنوز عضو آسیب دیده دارای ورم بود، به پزشک مراجعه کنید .

5-اقدامات پزشکی

پزشکان پس از انجام عکس رادیولوژی و یا ام آر آی برای جلوگیری از حرکت مفصل آسیب دیده  آن را گچ می گیرند و یا آتل می بندند. پس از گذراندن مدت زمان لازم  جهت بهبود حرکت عضو آسیب دیده معمولا انجام  فیزیوتراپی توصیه می شود و در گاهی موارد به علت شدت آسیب جهت  ترمیم آسیب دیدگی نیاز به عمل جراحی دارید.

6-تجویز دارو های مسکن

پزشک ممکن است برای کاهش درد های شما مسکن هایی مانند سلکسیب ،ایندومتاسین، دیکلوفناک ،متوکارمابول و یا ناپروکسن برای شما تجویز کند مسکن های زیر کاربردی ترین مسکن ها در کاهش درد های مفصلی می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *