خانم ها پاپ اسمیر یادتان نرود

آزمایش پاپ اسمیر یا تست دهانه رحم  برای تشخیص سرطان یا عواملی که منجر به سرطان گردن رحم خواهند شد توصیه می‌شود.این آزمایش به صورت مرتب (اغلب سالانه) در  زنان باید انجام شود.

انجام اولین آزمایش پاپ اسمیر بعد از داشتن اولین رابطه جنسی ضروری بوده  و زمانی موفقیت این تست بیشتر می‌شود که هر سال انجام گیرد. اگر سه سال پشت سر هم این تست انجام گرفت و نتایج طبیعی بود، انجام این تست به سه سال بعد موکول می‌ شود ( یک بار در طول سه سال).

به زنان متاهلی که قصد انجام آزمایش پاپ اسمیر را دارند، توصیه می‌شود که از 48 ساعت قبل از انجام آزمون، از انجام مقاربت خودداری کنند. همچنین از مصرف دئودورانت، دارو و کرم و مصرف شیاف خودداری کنند تا نتیجه مثبت کاذب را کاهش دهد. پاپ اسمیر دردناک نیست، اما ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. زنانی که برداشتن رحم آن‌ها به علت سرطان شدن این ناحیه باشدباید این تست را بدهند وگرنه در زنان دیگری که به علت های دیگری رحم خود را برداشته اند نیازی به انجام این تست نمی باشد.

تست غربالگری سرطان دهانه رحم یا پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

 

متخصص زنان با استفاده از ابزاری به نام اسپکلوم، دهانه واژن را باز کرده و توسط کاردک مخصوص، نمونه‌ ای از سلول‌های دهانه رحم را جمع آوری می‌کند.

نمونه جمع آوری شده از دهانه رحم را بر روی لام شیشه‌ای کوچک  ویا درون مایعی قرار می‌ دهند و آن را به آزمایشگاه می‌ فرستد.

 

نتایج تست پاپ اسمیر

 

اگر نتیجه تست پاپ اسمیر خانمی غیرطبیعی شود، پزشک زنان برای رد کردن پاسخ منفی کاذب مجددا این تست را تکرار می کند . پس از تایید غیر طبیعی بودن پاپ اسمیر، پزشک باید اقدامات درمانی لازم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و یا اقدامات درمانی برای سرطان را شروع نماید.اگر نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر به همراه علایمی مانند ترشحات غیرطبیعی واژن، خون‌ریزی‌های غیر طبیعی و بین دوره قاعدگی باشد، شک پزشک به سرطان دهانه رحم بیشتر می ‌شود.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *