در سنین مختلف چه غذاهایی میتوان به کودک داد

 

سلامت وب : خوشبختانه امروز بیشتر مادران ترجیح میدهند غذای کودک خود را خود در خانه تهیه کنند. در این مقاله مواد غذایی که در سنین مختلف میتوان به کودک داد را بررسی می کنیم.

تغذیه کودک چهار تا شش ماهه

تغذیه کودک از چهار تا شش ماهگی

اگر شیر مادر کافی است و کودک رشد طبیعی کرده است مادر باید تا آخر شش ماهگی کودک را فقط با شیر خود تغذیه کند ولی اگر شیر مادر کم شد مادر میتواند غذای کمکی را زودتر از شش ماه شروع کند. غذای کمکی را ابتدا با مقدار کم شروع کنید تا کودک طعم غذا را بچشد و دوست بدارد و با اشتها بخورد.

نخست باید با لعاب یا حریره برنج آغاز کنید و به مدت یک هفته آن را ادامه دهید سپس به او پوره میوجات دهید. ابتدا در حالیکه در قاشق مختصر مواد غذایی ریخته اید قاشق را بین دو لب او قرار دهید تا طعم غذا را بچشد و شروع به مکیدن غذا بکند سپس غذا را بخورد. اگر غذا را بیرون ریخت باید دوباره غذا را بین دو لب او قرار دهید و اگر باز هم غذا را نخورد میتوانید انگشت تمیز خود را در غذا فرو کنید و در دهان کودک بگذارید تا کودک مک بزند. اگر کودک به انگشت هم مک نزد کودک آمادگی برای غذا خوردن ندارد یا غذا را دوست ندارد بنابراین باید یکی دو هفته صبر کنید و دوباره شروع کنید. هیچگاه از ابتدا با زور و اصرار به کودک غذا ندهید،  زیرا تمام مشکلات تغذیه ای کودکان از اصرار و به زور غذا دادن شروع می شود.

اگر کودک پس از شروع غذایی علایمی مانند دل درد، اسهال، استفراغ، یا تحریک پذیری پیدا کرد یا دانه هایی بر بدن او مشاهده شد که نشانه حساسیت است آن غذا باید قطع گردد.

تغذیه کودک شش ماهه

تغذیه کودک در شش ماهگی

زمانی که سن کودک شش ماه تمام است می توان به کودک حریره برنج، پوره میوه و ماست تازه داد. ماست غذای بسیار خوبی است و به متعادل کردن میکروب های طبیعی روده کودک کمک می کند و کودکان هم آن را خوب تحمل می کنند، زیرا قند آن لاکتوز است که به اسید لاکتیک تبدیل شده است و هضم آن آسان است. ماست دارای ویتامین ب نیز می باشد.

تغذیه کودک درهشت ماهگی

در این سن غذا های متنوع دیگری مانند زرده تخم مرغ آب پز و پنیر طبیعی که شور نباشد می توان به کودک داد. در این سن می توان سبزیجات سبز و زرد همچون کلم، لوبیا سبز و هویج به غذای کودک اضافه کرد فقط توجه داشته باشید این مواد را ابتدا در مخلوط کن نرم کرد سپس به کودک داد.

ماست ساده و شیرین مه از شیر کامل و تازه ی پاستوریزه تهیه شده باشد را نیز میتوان به کودک داد فقط اگر کودک ماست ساده را به تنهایی دوست ندارد، می توانید ماست را با کمی پوره میوه مخلوط نمایید و به او بدهید. ماست حاوی میکروب های مفید روده می باشد که مانع رشد قارچ در روده می شود. مخصوصا پس از دادن آنتی بیوتیک ماست در رفع نفخ روده ها و اسهال های عفونی و نیز عفونت های تنفسی کودک مفید است.

کودک در این هنگام و گاهی زودتر دوست دارد خود غذا بخورد ولی قادر به انجام این کار نیست. در این زمان مادر باید به او غذا بدهد ولی به او اجازه دهد که به غذایش دست بزند. بعضی از کودکان دوست دارند که خود غذا را به دهان ببرند و در این صورت مقداری را به سر و صورت خود می مالند و مقداری را روی زمین می ریزند.

عمل غذا خوردن اولین قدم در جهت استقلال یافتن کودک می باشد.

اگر کودک نتوانست خود غذا بخورد مادر باید به او غذا دهد. دادن غذا های غلیظ ممکن است موجب تشنگی کودک شود بنابراین بعد از غذا زا لیوان به او آب یا مایعات دیگر دهید.

کودک ده ماهه

تغذیه کودک در ده ماهگی

در این زمان بعضی از کودکان هنوز دندان ندارند، ولی لثه های محکم دارند بنابراین می توانند نان معمولی، نان خشک، بیسکوییت و غیره را له کنند و بخورند . کودک دوست دارد این غذا ها را به لثه های خود بمالد.

چون در ده ماهگی بیشتر کودکان دندان دارند و همچنین با انگشتان خود می توانند چیزی را بگیرند، مادر میتواند بعضی از مواد غذایی سفت مثل تکه ای از هویج، تکه ای از سیب، هلو و قطعات کوچک و ریز از گوشت مرغ یا گوشت گوسفند کباب شده را به دست او بدهد. هیچ موقع دانه هایی مانند فندق، پسته،  بادام، گردو و امثال آن را به دست کودک ندهید زیرا این مواد ممکن است به راحتی وارد ریه کودک شود و ایجاد مشکلات تنفسی و حتی خفگی نماید.

کودک دوازده ماهه

تغذیه کودک در دوازده ماهگی

در این سن غیر از موادی که قبلا ذکر شد می توان به کودک آب سیب، هویج، مرکبات، سفیده تخم مرغ و گوجه فرنگی داد. اکنون باید سه نوبت غذا، یک نوبت آب  میوه و حد اکثر سه نوبت شیر به کودک داد. برای صبحانه شیر و پوره غلات یا پوره میوه، قبل از ظهر آب میوه، نهار سوپ،  عصرانه ماست و پودینگ میتوان به عنوان غذای اضافی به کودک داد.

توجه

  • در صورتیکه کودک در هنگام دفع زور می زند و به خود فشار می آورد به جای حریره بادام به او پوره میوه بدهید.
  • بعد از هر نوبت غذای کمکی به کودک آب جوشیده سرد بدهید.
  • در روزهایی که به کودک زرده تخم مرغ میدهید، 3 تا 5 قاشق مربا خوری حریره برای او کافی است.
  • در پایان هشت ماهگی به سوپ کودک جوانه گندم و جوانه غلات اضافه نمایید.
  • در انتهای روز به کودک ماست شیرین بدهید.
  • مواد رنگی و معطر شیمیایی یا طبیعی نباید به غذای کودک اضافه کرد زیرا موجب حساسیت (کهیر، زخم زبان و دهان، اختلال گوارشی و درد های مفصلی ) و موجب اختلال در رفتار کودک می گردد.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *