یبوست بعد از عمل کیسه صفرا

یبوست بعد از عمل جراحی و روشهای درمان یبوست بعد از عمل

یبوست یکی از مشکلاتیست که می تواند بسیار آزار دهنده بوده و با درد بسیار زیادی همراه می باشد .علت اصلی ابتلا به یبوست پیروی از یک برنامه غذایی کم فیبر و عدم مصرف میوه ها و سبزیجات تازه می باشد و در برخی موارد یکی از عوارض پس از اعمال جراحی می باشد .برای درمان یبوست بعد از عمل جراحی و روش های درمان آن به سلامت وب امروز توجه بفرمایید.

یبوست بعد از عمل جراحی چیست؟

یبوست بعد از عمل جراحی به علت استفاده از داروهای بی هوشی ایجاد می شود و در این جالت فرد دچار کاهش دفعات اجابت مزاج یا دشوار شدن دفع مدفوع خواهد شد در صورت ابتلا به یبوست مدفوع سفت گشته و عبور آن از روده ها دچار مشکل خواهد شد و در صورت تکرار آن به مدت چند هفته شما مبتلا به یبوست مزمن خواهید شد . برای آشنایی بیشتر شما با این عارضه و راه های رفع آن مقاله سلامت وب امروز را به این موضوع اختصاص داده ایم .

یبوست بعد از عمل جراحی


یبوست معمولا پس از چه جراحی هایی بروز پیدا می کند؟

در بیشتر موارد حتی افرادی که همیشه اجابت مزاج منظمی داشته اند ممکن است پس از انجام جراحی های بزرگ عارضه ای مانند یبوست را تجربه نمایند و به همین علت دچار تشدید دردها و ناراحتی های ناشی از اعمال جراحی گردند بنابراین یبوست بعد از عمل کیسه صفرا ،فتق،دهان، فک، حلق، مری و قسمت‌های دیگر دستگاه گوارش معمولا بیشتر از سایر جراحی ها دیده می شود .


علائم یبوست چیست؟

  1. کم شدن دفعات اجابت مزاج در هفته
  2. کاهش اجابت مزاج در هفته به صورت ناگهانی
  3. دفع مدفوع همراه با فشار فراوان
  4. نفخ معده یا افزایش گاز معده
  5. درد شکم یا رکتوم
  6. احساس سیری پس از اجابت مزاج
  7. سفت و سخت شدن مدفوع

درمان یبوست بعد از جراحی قلب


چه عواملی در بروز یبوست پس از جراحی موثر می باشند؟

یبوست پس از جراحی معمولا به عنوان یکی از عوارض شایع شناخته می شود و به علت مواردی که در زیر لیست می شود به وجود می آید :


1. استفاده از داروهای مسکن و ضد درد

استفاده از داروهای مسکن و ضد درد پس از اعمال جراحی می تواند یکی از عوامل ابتلا به یبوست بعد از عمل جراحی به شمار آید.در صورتی که می بایست از داروهای مسکن با دوز بالا پس از اعمال جراحی استفاده کنید ممکن است به یبوست مبتلا شده و یا احتمال ابتلا به یبوست در شما افزایش یابد.

درمان نفخ شکم بعد از عمل


2. بیهوشی عمومی

استفاده از روش بیهوشی عمومی با استفاده از ترکیبات خواب آور و مخدر قبل از انجام جراحی برای فلج نمودن عضلات دست ، پا و روده ها انجام می شود .در حین عمل جراحی هیچ ماده غذایی روده شما را تحت فشار قرار نمی دهد و بنابراین شما در هنگام عمل جراحی عمل دفع انجام نمی دهید در برخی موارد مشاهده شده است پس از اتمام جراحی و احیای مجدد بیمار روده ها تا مدتی انقباضات عضلانی نداشته باشند و حرکت مدفوع در روده ها متوقف گردد .

نفخ شکم بعد از عمل جراحی


3. محدودیت رژیم غذایی

محدودیت رژیم غذایی یکی دیگر از دلایل ابتلا به یبوست بعد از عمل جراحی های جراحیست .عدم مصرف غذا 24 ساعت قبل از عمل (به منظور تسهیل فرایند عمل جراحی ) و تا ساعاتی پس از عمل سبب کاهش سطح مایعات بدن و در نتیجه یبوست پس از جراحی می شود .


4. عدم فعالیت فیزیکی

عدم تحرک و فعالیت فیزیکی پس از انجام عمل های جراحی سبب ابتلا به یبوست می شود .در اغلب جراحی ها پزشک برای بهبود وضعیت عمومی بیمار توصیه به استراحت نمودن بیمار در منزل و پرهیز از فعالیت های بدنی می نماید .همین موضوع سبب دشوار شدن عملکرد روده ها ،دفع مدفوع به صورت سفت و سخت و ابتلا به یبوست می گردد .

نداشتن فعالیت فیزیکی و بروز یبوست


روش های درمان یبوست بعد از عمل

برای درمان یبوست پس از اعمال جراحی روش های متعددی وجود دارد که مهم ترین آن ها تغییر در برنامه غذایی روزانه و تغییر در سبک  زندگی می باشد .برای کاهش ابتلا به یبوست بعد از عمل جراحی و درمان نفخ شکم بعد از عمل اقدامات درمانی زیر می تواند سودمند به حساب آید :


1. ورزش کنید

در صورت صلاحدید پزشکتان می توانید پس از جراحی نسبت به انجام ورزش های سبک اقدام نمایید .بدین منظور برای سرعت بخشیدن به فرایند درمانتان با اجازه پزشکتان پیاده روی های کوتاه مدت را آغاز نمایید تا یبوست حاصله از جراحی را سریعتر درمان نمایید .

درمان یبوست بعد از عمل جراحی


2. محدود نمودن استفاده از مسکن های حاوی مخدر

داروهای ضد درد حاوی مخدر مانند مورفین،ویکودین، اکسی کونتین و پرکوست Percocet مسکن هایی عالی برای تسکین دردهای شدید به شمار می آیند اما همین داروها عاملی مهم برای ابتلا به یبوست پس از جراحی به شمار می آیند .بنابراین حتی الامکان مصرف این گونه از داروها را پس از جراحی محدود کرده و با استفاده از مسکن های فاقد مخدر دردهای پس از عمل را کنترل نمایید .

تغذیه بعد از عمل بواسیر

 


3. مایعات فراوان بنوشید

کم آبی و مصرف کم مایعات یکی از دلایل اصلی عملکرد بد روده ها و دشواری عمل دفع پس از جراحی به شمار می آید .بنابراین مصرف مایعات مانند آب و نوشیدنی های سالمی مانند آب میوه های طبیعی مانند آب زرد آلو را افزایش دهید تا به صورت کاملا سالم و ایمن یبوستتان را درمان نمایید .

بهترین میوه بعد از عمل جراحی


4.مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و الیاف گیاهی را افزایش دهید

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و الیاف گیاهی مانند غلات سبوس دار، میوه های تازه، حبوبات و سبزیجات در رژیم غذایی عامل مهمی برای تحریک روده ها و بهبود عملکرد آن ها به شمار می آید .بهترین میوه بعد از عمل جراحی کیوی ،زردآلو و آناناس می باشد .بنابراین این مواد غذایی را به صورت روزانه استفاده نموده و از مصرف مواد غذایی مانند پنیر، گوشت و غذاهای فرآوری شده برای جلوگیری از عملکرد صحیح دستگاه گوارش خودداری نمایید.

مواد حاوی فیبر و درمان یبوست پس از جراحی


5.استفاده از داروی ضد یبوست

در صورت پیروی از راه های ارائه شده در این مقاله و عدم کسب نتیجه مطلوب از پزشک خود بخواهید تا داروهای ضد یبوست مناسب را برایتان تجویز نماید .جراح با توجه به وضعیت شما اشکال دارویی مختلفی را در درماین مشکل می تواند به شما پیشنهاد دهد و یا در صورت امکان و صلاحدید از روش تنقیه برای شست و شو و تخلیه روده های شما استفاده نماید .

استفاده از داروی ضد یبوست برای درمان یبوست بعد از جراحی


درمان یبوست پس از جراحی با استفاده از طب سنتی

شما می توانید از راهکارهای ارائه شده در طب سنتی برای درمان یبوست خود استفاده نمایید .استفاده از گیاهان دارویی مانند سنا،بارهنگ ،روغن زیتون،تخم کتان،زنجبیل ،زردچوبه و ….می تواند در این زمینه سودمند به شمار آید و شانس ابتلا به یبوست پس از جراحی را تا حدود بسیار زیادی در شما کاهش دهد .فراموش نکنید برای مصرف این گیاهان حتما با جراحتان مشورت نمایید .

درمان یبوست پس از جراحی طب سنتی


خطرات ناشی از یبوست پس از جراحی

در صورت از دست دادن مایعات بدن پس از جراحی شانس ابتلا به یبوست پس از جراحی در شما افزایش می یابد و در این صورت خطر گیر افتادگی و خطرات دیگری که در زیر به صورت فهرست وار به آن ها اشاره می شود برای شما به وجود خواهد آمد:

  1. عدم فعالیت روده ها در زمان طولانی سبب سفت شدن مدفوع و آسیب دیدن روده ها و یا بروز کلوستومی خواهد شد .
  2. زور زدن در هنگام اجابت مزاج با عوارضی نظیر پرولاپس رکتوم، تنگی نفس، ریتم قلب غیر معمول و بواسیر همراه می باشد.
  3. زور زدن فراوان پس از عمل ممکن است سبب باز شدن بخیه ها و برش ایجاد شده در محل جراحی شود بدین منظور جهت درمان یبوست بعد از جراحی قلب برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته می بایست سریع تر اقدام نمود.

خطرات یبوست بعد از جراحی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *