برای پیشگیری از چاقی و کنترل وزن چه باید کرد؟

با وجود این همه تبلیغات و اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی هنوز هم مشکل اضافه وزن و کنترل وزن وجود دارد و بهترین روش برای رسیدن به تناسب اندام رعایت نکاتی میباشد که زیاد مهم بنظر نمیرسد.

پیشگیری از چاقی و کنترل وزن

تکنیک کاهش وزن

جویدن آدامس:

هنگامی که جایی رفته اید که مواد غذایی رنگارنگ و وسوسه انگیز میبینید و ممکن است حس گرسنگی به سراغتان بیاید آدامس بجوید و این حس را  سرکوب کنید.

استفاده از سبزیجات و سالاد فراوان:

پیش از میل کردن غذا سعی کنید از سبزیجات سالم استفاده کنید تا جلوی اشتها را بگیرد. گوجه فرنگی یک میوه عالی برای حفظ تناسب اندام است, به گوجه فرنگی فکر کنید!!!
هویج کالری بسیار کمی دارد و سرشار از فیبر است, بنابراین به هضم غذا کمک میکند.

در رستوران از پول نقد استفاده کنید :

چنانچه قرار بر این است که ناهار را بیرون از منزل میل نمایید سعی کنید از پول نقد استفاده کنید تا از کارت، چون زمانیکه از پول نقد استفاده میکنید حس خرج کردن پول بیشتر به شما دست میدهد  و این شاید باعث شود کمتر غذا بخورید  و کمتر پول بدهید .

چشم هایتان را ببندید تا نبینید :


تا انجایی که میتوانید از دیدن فیلم ها،  عکس ها و برنامه های مرتبط با آشپزی و تبلیغات خوشمزه پرهیز کنید تا وسوسه نشوید.

به رنگ و سایز بشقاب دقت کنید

رنگ ظروف غذاخوری تان را جدی بگیرید،
برای خودتان یک دست ظروف غذاخوری به رنگ آبی تهیه کنید ، شاید باورتان نشود  ولی تحقیقات نشان داده است که رنگ آبی تاثیر حیرت انگیزی در کاهش اشتهایتان دارد.

روشهای کنترل اشتهای کاذب

از ظروف کوچکتر برای سرو غذااستفاده کنید،
سایز ظروف انتخابی برای سرو غذایتان را کوچک انتخاب کنید تا با پر شدن ظرف غذا حس رضایت بیشتری ایجاد کرده باشید.

خوردن غذا با آرامش 


تلاش کنید حین میل کردن غذا در آرامش کامل باشید، از موبایل استفاده نکنید و مشغول صحبت نشوید. غذا را نگاه کنید و میل کنید تا اشتهای چشمی شما هم راضی شود.

از مصرف غذاهای پرکالری و پر حجم دوری کنید:

جهت لذت بردن از یک غذای سبک و نداشتن هیچ گونه نگرانی, کافی است از جوجه کباب استفاده کنید, جوجه را بدون مواد چرب و سبزیجات کباب کنید مزه ی فوق العاده ای خواهد داشت.

مصرف میان وعده راهی برای لاغری و کنترل وزن

مصرف میان وعده ها:

به دنبال انتخاب غذاهای با حجم کم و مختصر بعنوان میان وعده باشید. میان وعده مانع ایجاد حس گرسنگی شود و نیز از سرو غذای زیاد در وعده اصلی جلوگیری میکند،بدینوسیله مغزتان عادت پذیر خواهد شد.

توجه درست جویدن را جدی بگیرید:

حتما لقمه های غذا را کامل بجوید و به آرامی غذا بخورید، جویدن زیاد باعث می شود از اعصاب عضلات جونده پیامی به مغز مخابره شود که اعلام کند غذای زیادی خورده اید.

برای کنترل اشتها بین غذا آب بخورید:

غذاهای آبکی و سوپ به ایجاد حس سیری کمک شایانی میکند.
همینطور زمانی که به آرامی غذا میخورید و کامل می جوید سعی کنید بین غذا آب مصرف کنید تا حس سیری زودتر اتفاق بیفتد .

منبع :کلینیک پوست مو و زیبایی دکتر قنبری

ویرایش و گرداوری سلامت وب

 

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *