بهداشت دندان های کودک

سلامت وب: رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله راه های مراقبت از دندان های کودکان و نوزادان بررسی شده است.

مراقبت از دندان نوزاد

با پیدا شدن اولین دندان شیر خوار، تمیز کردن دندان او باید شروع شود. شیرخوار را روی زانوی خود بنشانید. دستمالی را مرطوب کنید و اطراف انگشت خود بپیچید و به دندان ها و لثه کودک بمالید.

پس از هجده ماهگی والدین باید دندان های کودک خود را با مسواک مرطوب تمیز کنند. ولی اگر کودک خواست خودش مسواک بزند  ، به او اجازه دهید و یاد دهید چگونه این کار را بکند، کودک به زودی یاد خواهد گرفت. در بعضی از مواقع بهتر است هنگام مسواک زدن دندان های خودتان به کودک بگویید مسواک بزند بصورت مسابقه دندان های خود را مسواک بزنید. کودک در سن سه سالگی میتواند بدون کمک پدر و مادر دندان های خود را مسواک بزند ولی کمک و سرپرستی والدین تا سن 9 سالکی ضرورت دارد. مسواک زدن سبب میشود مواد قندی که کودک خورده و دندان های او را آغشته کرده است از روی دندان ها و بین آنها پاک گردد.

موقعی که کودک توانست دندان هایش را خود مسواک بزند،  باید روش صحیح مسواک زدن را به او یاد دهید. مسواک زدن از یک طرف به طرف دیگر و از بالا به پایین روش صحیحی نیست.

مسواک زدن صحیح

  • برای دندان های بالا باید مسواک را از کنار لثه به سمت پایین حرکت دهید.
  • برای دندان های پایین، باید مسواک را از کنار لثه به طرف بالا حرکت دهید.
  • برای دندان های آسیاب، باید حرکت مسواک در فک بالا از کنار لثه به طرف پایین و در فک پایین از کنار لثه به طرف بالا انجام گیرد.
  • برای سطح خلفی دندان های جلو حرکات بالا و پایین انجام گیرد.

برای کودکان مسواک نرم و کوچک یا مسواکی که از جنس نایلون ساخته شده باشد انتخاب نمایید زیرا این گونه مسواک ها دندان ها را بهتر پاک میکنند و کمتر به لثه ها آزار میرسانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *