از تنبلی تخمدان چه می دانید؟

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان  یا تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری‌ های مربوط به زنان است  که عمده ترین دلیل ابتلا به این بیماری عامل ژنتیک می باشد . نشانه  این بیماری،  عادت ماهیانه دیر به دیر و بعضی وقتها هر چند ماه یکبار می باشد . اصولا قاعدگی طبیعی هر 28 تا 30 روز یکبار است و این فاصله می تواند از هر 21 روز تا 35 روز یکبار هم باشد، اما اگر طولانی تر از این زمان باشد یعنی از شروع یک قاعدگی تا شروع بعدی بیش از 35 روز طول بکشد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد.یکی از مهم ترین تبعات این بیماری نازایی است که در حدود 40 درصد مبتلایان وجود دارد.

 

تنبلی تخمدان

 

سن ابتلا به تنبلی تخمدان

اختلال در کارکرد تخمدان ها  و ابتلا به این بیماری می تواند حتی  در سنین پایین (16 ـ 17 سالگی) شروع شود .

نشانه های ابتلا به  تنبلی تخمدان ( تخمدان پلی کیستیک)

1- زیادشدن هورمون های مردانه (تستسترون ) و  علائم افزایش این هورمون مانند  افزایش موهای زائد یا آکنه  در نواحی خاصی از بدن  شامل ناحیه فوقانی لب، چانه، روی جناغ سینه، اطراف ناف و روی ران ها که در این نواحی به دلیل حساس بودن ریشه های مو به هورمون های مردانه، مو ها زبر، خشن و سیاه تر از معمول رشد می کنند.

2- بروز چاقی و آکنه (جوش های صورت در سن بلوغ) در سنین شروع قاعدگی است که اغلب این علائم با قاعدگی های دیر به دیر همراه است.

 

ارتباط تنبلی تخمدان با دیابت و سایر بیماری ها

در این بیماران مقاومت به انسولین  بالا بوده و این بیماران  استعداد ابتلا به دیابت را دارند . در صورت  پرخوری و عدم داشتن  وزن مناسب احتمال این که در سنین میانسالی مبتلا به دیابت شوند بالا می باشد .  همچنین احتمال سرطان پستان و رحم در این افراد بیشتر از افراد عادی است. احتمال ابتلا به بیماری های فشار خون و بیماری قلبی و نیز دیابت در سال های بعد در این افراد زیادتر است.

چرا به سندرم تنبلی تخمدان تخمدان پلی کیستیک هم گفته می شود؟

علت نامگذاری  سندرم تنبلی تخمدان  به عنوان تخمدان پلی کیستیک  دیده شدن کیست های متعدد کوچک در تخمدان ها در سونوگرافی است.سایز این کیست ها معمولا زیر 10 میلی متر بوده (9 ـ 2 میلی متر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان است و برخلاف کیست های بزرگ تر و منفرد تخمدان، این کیست ها معمولا طی دو تا سه ماه بعد از بین نمی رود. به علاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان ها بزرگ تر از حد عادی است.

این بیماری چگونه درمان می شود؟

منظم شدن عادت ماهانه و در نتیجه تخمک گذاری منظم تخمدان ها نشان دهنده بهبود این بیماری می باشد . برای این کار در درجه اول باید بیمار  کاهش وزن (در بیمارانی که وزن بالاتر از نرمال دارند)  داشته باشد و داروهای تجویز شده توسط پزشک مانند قرص های ال دی یا اچ دی را به موقع و طبق دستور مصرف نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *