افسردگی فصلی چیست و چگونه درمان می شود؟

افسردگی  فصلی چیست؟

به تغییر در خلق و خو و روحیه افراد با عوض شدن فصل، بخصوص تغییر فصل از تابستان به پاییز و زمستان افسردگی فصلی گفته می شود. علت بروز این امر کم شدن نور آفتاب و گرمای آن است. بروز  علائم  زیر به مدت ۲ سال متوالی  نشانگر ابتلای فرد به افسردگی فصلی می باشد.

افسردگی فصلی

نشانه های ابتلا به افسردگی فصلی چیست؟

  1. به سختی از خواب  بیدار شدن
  2. بیمار و خسته از خواب برخاستن
  3. خواب  زیاد
  4. افزایش اشتها
  5. افزایش وزن
  6. عدم تمرکز
  7. انزوا طلبی
  8. از دست دادن انرژی
  9. حملات اضطرابی
  10. کم شدن میل جنسی

افسردگی فصلی چگونه درمان می شود؟

افزایش فعالیت بدنی  وانجام ورزش در محیط های باز  خصوصا” در فصل های سرد در درمان افسردگی فصلی موثر است .  رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح در افزایش دادن  توان ذهنی و جسمی و  مقابله با اثرات افسردگی فصلی مفید می باشد .نوروترانسمیترها  نوعی از مواد شیمیایی در ساختار مغز بوده که  در کنترل رفتار و خلق و خوی ما نقش موثری دارند . نوروترانسمیترهایی که مسئول تعیین خلق و خوی ما هستند، عبارتند از سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین.

سروتونین چیست؟

سروتونین، نوروترانسمیتری است که مسئول کاهش احساس تنش و استرس و تعیین کننده الگوهای خواب سالم است. سروتونین  توسط آمینو اسیدی به نام تریپتوفان تولید می شود. مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات های پیچیده مانند (برنج قهوه ای، نان کامل، غلات و میوه های خام) منابع مناسبی برای تأمین تریپتوفان محسوب شده و می توانند با افزایش سطح سروتونین در مغز از ابتلا به افسردگی فصلی جلوگیری کنند.

دوپامین و نوراپی نفرین

استفاده از غذاهای سرشار از پروتین مانند مرغ، تخم مرغ و ماهی می توانند سبب  افزایش سطوح  دوپامین و نوراپی نفرین در مغز شوند . اسیدهای چرب  امگا 3
و مصرف مداوم   ماهی و فرآورده های دریایی در کاهش ابتلا به افسردگی فصلی موثر است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *