مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین

 

سزارین، یک عمل جراحی است که با وجود داشتن عوارضی چون بیهوشی انتخاب اکثر مادران جوان است .  خطر ابتلا به خونریزی، عفونت، احتمال نیاز به انتقال خون و خطر ناشی از بیهوشی در زایمان سزارین وجود دارد . همچنین دوره بهبود طولانی تر و احتیاج به مراقبت پس از زایمان ببشتر میباشد.

زمانی که  مادر می‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد بهتر است برای جلوگیری از عوارض ذکر شده در بالا از سزارین اجتناب کند. زایمان طبیعی اگرچه دردناک است، اما وقتی با سیر طبیعی خود پیش می‌رود، درد آن قابل تحمل خواهد بود، در صورت آگاهی  مادر از روند طبیعی زایمان (شرکت در کلاسهای زایمان طبیعی در بیمارستانها ومراکز درمانی ) ،همکاری فعالانه مادر تا لحظه آخر برای جلوگیری از وقفه در  روند زایمان و  مدیریت درست این روند توسط متخصصین  این امر زایمان طبیعی می تواند  یکی از لذت بخش‌ترین تجربیات مادر باشد.شایع ترین علت های فرار مادران از زایمان طبیعی به شرح زیر است :

زایمان طبیعی یا سزارین

1-درد زایمان طبیعی ترس دارد

بیشتر مادران سزارین را به عنوان راه تولد نوزاد انتخاب می‌کنند که علت اصلی آن ، ترس از زایمان طبیعی و درد ناشی از آن باشد.‌اما بدانید  روش‌هایی چون بی‌دردی موقع زایمان از طریق بی‌حسی‌های اپیدورال  موقع زایمان در بیمارستان‌ها قابل اجراست که از درد زایمان طبیعی خواهد کاست.

2-خطر برای سر  جنین

استخوان‌های سر جنین  به نحوی است که فشار زایمان را بخوبی تحمل می‌کند و هیچ عارضه‌ای برایش پیش نمی‌آورد.فشاری که جنین در هنگام زایمان طبیعی تحمل می‌کند مفید بوده ،و ریه‌های جنین را پاک می‌کند. به همین خاطر نوزادان حاصل زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی‌ها دارند.  .در مواردی هم که سر جنین نسبت به لگن مادر، بزرگ باشد پزشک از عمل سزارین برای مادر استفاده می کند.

مهم ترین مزایای زایمان طبیعی چیست؟

1ـ مادرانی که زایمان طبیعی می‌کنند مدت بستری شدنشان کمتر از مادران سزارینی بوده وزودتر به شرایط قبلی برمی‌گردندو هنگام شیردهی و دادن آغوز به نوزاد موفق‌تر هستند.
2ـ زایمان طبیعی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده ودولت آن را رایگان اعلام نموده است.
3ـ در زایمان طبیعی،  تناسب اندام  سریع‌تر از مادران سزارین شده به دست می آید.

4- نوزادانی که با روش طبیعی به دنیا آمده‌اند، بهره هوشی بالاتری دارند.

5-خطر ورود داروهای بیهوشی به خون مادر در زایمان طبیعی وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *