مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین

 

سزارين، يک عمل جراحي است که با وجود داشتن عوارضي چون بيهوشي انتخاب اکثر مادران جوان است .  خطر ابتلا به خونريزي، عفونت، احتمال نياز به انتقال خون و خطر ناشي از بيهوشي در زایمان سزارین وجود دارد . همچنین دوره بهبود طولانی تر و احتیاج به مراقبت پس از زایمان ببشتر میباشد.

زمانی که  مادر مي‌تواند زايمان طبیعی داشته باشد بهتر است برای جلوگیری از عوارض ذکر شده در بالا از سزارين اجتناب کند. زايمان طبيعي اگرچه دردناک است، اما وقتي با سير طبيعي خود پيش مي‌رود، درد آن قابل تحمل خواهد بود، در صورت آگاهی  مادر از روند طبيعي زايمان (شرکت در کلاسهای زایمان طبیعی در بیمارستانها ومراکز درمانی ) ،همکاري فعالانه مادر تا لحظه آخر برای جلوگیری از وقفه در  روند زايمان و  مديريت درست این روند توسط متخصصین  این امر زایمان طبیعی می تواند  يکي از لذت بخش‌ترين تجربيات مادر باشد.شایع ترین علت های فرار مادران از زایمان طبیعی به شرح زیر است :

زایمان طبیعی یا سزارین

1-درد زایمان طبیعی ترس دارد

بيشتر مادران سزارين را به عنوان راه تولد نوزاد انتخاب مي‌کنند که علت اصلی آن ، ترس از زايمان طبيعي و درد ناشي از آن باشد.‌اما بدانید  روش‌هايي چون بي‌دردي موقع زايمان از طريق بي‌حسي‌هاي اپيدورال  موقع زايمان در بيمارستان‌ها قابل اجراست که از درد زايمان طبيعي خواهد کاست.

2-خطر برای سر  جنین

استخوان‌هاي سر جنین  به نحوي است که فشار زایمان را بخوبي تحمل مي‌کند و هيچ عارضه‌اي برايش پيش نمي‌آورد.فشاري که جنين در هنگام زايمان طبيعي تحمل مي‌کند مفید بوده ،و ريه‌هاي جنين را پاک مي‌کند. به همين خاطر نوزادان حاصل زايمان طبيعي مشکلات تنفسي کمتري نسبت به سزاريني‌ها دارند.  .در مواردي هم که سر جنين نسبت به لگن مادر، بزرگ باشد پزشک از عمل سزارین برای مادر استفاده می کند.

مهم ترین مزایای زایمان طبیعی چیست؟

1ـ مادراني که زايمان طبيعي مي‌کنند مدت بستری شدنشان کمتر از مادران سزارینی بوده وزودتر به شرايط قبلي برمي‌گردندو هنگام شيردهي و دادن آغوز به نوزاد موفق‌تر هستند.
2ـ زايمان طبيعي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه بوده ودولت آن را رایگان اعلام نموده است.
3ـ در زايمان طبيعي،  تناسب اندام  سريع‌تر از مادران سزارين شده به دست می آید.

4- نوزاداني که با روش طبيعي به دنيا آمده‌اند، بهره هوشي بالاتري دارند.

5-خطر ورود داروهای بیهوشی به خون مادر در زایمان طبیعی وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *