ویژگی های یک مسواک خوب چیست؟

مسواک مناسب چه خصوصیاتی دارد؟

مسواک وسیله ای بهداشتی و فردی می باشد که برای تمیز کردن دندان ها و زبان  استفاده می شود .این وسیله نقش مهمی در تمیزی و سلامت دندان های ما دارد .بنابر این لازم است با خصوصیات یک مسواک خوب آشنا شوید تا مسواک مناسب و خوبی را خریداری نمایید

ویژگی یک مسواک خوب چیست؟

1. مسواک باید رشته های نایلونی داشته باشد. مسواک های نرم نایلونی که انتهای موهای آن گرد و پخ شده ترجیح داده می شوند. دستجات الیاف مسواک باید در عرض در 4-3 ردیف و در طول در 12-10 ردیف قرار گرفته باشند.

2. رشته های مسواک باید نرم و متوسط باشد. مسواک های زیر به لثه و دندانها آسیب می رساند.

3. اندازه سر مسواک باید متناسب با دهان فرد باشد و همچنین لازم است مسواک کودکان کوچکتر از بزرگسالان باشد. مسواک به طول دو سانتیمتر برای کودکان مناسب است.

آیا مسواک تاریخ انقضا دارد؟

ویژگی های یک مسواک خوب چیست؟

مدتی که باید از یک مسواک استفاده شود، بستگی به میزان تمیزی، محکمی و فرم رشته های مسواک دارد. تا وقتی که رشته های مسواک تمیز، محکم و صاف است. می توان از آن استفاده کرد. اگر فردی طور مرتب و با دقت مسواک کند، معمولاً عمر مسواک او چهار تا شش ماه است. اگر مسواک پس از یک هفته فرسوده شود نشانه این است که فرد نادرست مسواک می زند. به محض اینکه موهای مسواک شروع به سائیده شدن نمود، مسواک باید تعویض شود که این مدت معمولاً سه ماه است. اما این زمان بستگی تام به شدت و نحوة مسواک زدن فرد دارد.

علت استفاده از مسواک نرم چیست؟

عامل ایجاد کننده بیماریهای لثه و دندان، لایه بیرنگ و چسبنده ای است که شامل میکروبها در زمینه ای از بزاق و مواد غذایی بوده که به سطح دندان می چسبد و پلاک میکروبی نامیده می شود. پلاک با کشیدن ناخن بر روی دندان به زیر آن جمع شده و دیده می شود. هدف از مسواک زدن، تمیز کردن دندانها از باقیمانده مواد غذایی و برداشتن پلاک میکروبی بوده که با استفاده از مسواک نرم به این هدف می توان نائل گردید.

چرا نباید از مسواک زبر استفاده کرد؟

علیرغم تصور مردم جرم رسوب یافته بر دندانها، با عمل مسواک زدن برطرف نمی گردد و نیاز به کمک دندانپزشک و استفاده از وسایلی چون قلم و دستگاه جرم گیری دارد. استفاده از مسواک های زبر و خشن و یا خمیر دندانهای ساینده علاوه بر اینکه باعث تحلیل لثه شده، سبب ایجاد سائیدگی و خراشیدگیهایی بر روی دندانها شده و استعداد گیر پلاک میکروبی و همچنین ریسک ایجاد پوسیدگی را بالا می برد.

انتخاب بین  مسواک برقی و مسواک دستی 

هیچگونه تفاوتی از نظر تمیز کردن دندان با این دو روش وجود ندارد. کما اینکه نوع دستی قابلیت مانور بیشتری دارد.

منبع : وب سایت دکتر مرتضوی

ویرایش و گرد آوری : سلامت وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *