چگونه از زانو هایمان مراقبت کنیم؟

زانو

زانو مفصل مهم بدن و فی الواقع لولای بدن می باشد بیشتر آسیب های پا در منطقه زانو می باشد استفاده از کفش مناسب جهت حفظ تعادل بدن  و رعایت سایر نکات کمک موثری در حفظ سلامت زانو ها می باشد  این مقاله توصیه های مفیدی در مورد   پيشگيري از آسيب‌ديدگي و سالم نگه‌داشتن زانوها  برای شما دارد:

 

راه های حفاظت از زانو

راه های محافظت از زانو ها 

1-درد در زانو را جدی بگیرید

اگر احساس درد در مفصل زانو  دارید مدتي باید  استراحت کنید .اين استراحت شامل ،کمپرس يخ، بالا قرار دادن پا و در صورت ادامه پيدا کردن درد مراجعه به پزشک باشد .

2- عضلات زانو را تقویت کنید

عضله چهار سر ران،عضله عقب پا،عضله قسمت تحتاني کمر و عضله کشاله عضلاتي هستند که از زانوها حمايت مي‌کنند این عضلات را تقویت کنید تا زانو های سالمی داشته باشید.

3-زياد استراحت نکنيد

استراحت نقش مهمي در بهبوددرد زانوها دارد، اما بايد مفصل‌ها را ورزش دهید تا عضلات و رباط اطراف مفصل‌ ها تقويت شود.

4-مراقب وزنتان باشید

اضافه‌ وزن، روي مفصل زانوها اثرات بسیار بدی برجای دارد.پس مراقب وزنتان باشید تا زانو هایتان دچار آسیب نشود.

5-استفاده از کفش مناسب

استفاده از کفش‌ هاي پاشنه‌ کوتاه با اندازه مناسب براي راه رفتن و حفظ تعادل بدن و کم کردن فشار بر روی زانو گزینه مناسبی می باشند.

6-انجام ورزش های شدید ممنوع

از انجام ورزش‌ هايي  که با شروع و توقف ناگهاني، پيچيدن و پرش  فشار زیادی بر زانو هایتان وارد می کنند اجتناب کنید. ورزش هایی به مانند تنيس،بسکتبال،فوتبال و اسکواش روي زانوها فشار  زیادی را وارد مي کند و هنگام زانو درد نباید انجام شوند.

7-استفاده از کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد به مدت 20-15 دقيقه،3 تا 4 بار در روز  طي 48 تا 72 ساعت پس  از زمان آسيب‌ديدگي  ورم و سفت شدن عضلات را کم مي‌کند. پس از گذشت این مدت مي‌توانيد از کمپرس گرم استفاده کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *