کمبود فیبر بدن چه عوارضی دارد؟

1- یبوست

هر فردی روزانه به  ۲۵ تا ۳۰ میلی گرم فیبر نیاز دارد.در نتیجه اگر مقدار کمتری دریافت کنید مبتلا به یبوست می شوید .اگر شما در عرض یک هفته مقدار کمی از مواد زائد بدن خود را دفع می کنید و مدفوعتان خشک است یعنی یبوست دارید.برای درمان یبوستتان فیبر بیشتری مصرف کرده و از مصرف  سیب، تمشک، هویج، کلم بروکلی یا حبوبات کامل غافل نشوید.

2- احساس گرسنگی در طی روز

مصرف فیبر سبب پر شدن حجم معده شما شده و  از ابتلا به چاقی پیشگیری می کند. همچنین اگر در طی روز دایما گرسنه  هستید برای مقابله با این حس گرسنگی دائمی سعی کنید روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر مصرف کنید .

3- دیابت

فیبر موجود در مواد غذایی جذب قند را به تأخیر می اندازد به همین دلیل به کنترل قند خون کمک می کند.ا عدم مصرف مواد حاوی قیبر یا عدم جذب آن سبب افزایش قند خون و اابتلا به دیابت می شود. در واقع فیبرها نه تنها به کنترل دیابت کمک می کنند بلکه باعث پیشگیری از ابتلا به آن نیز می شوند.

عوارض عدم مصرف فیبر در برنامه غذایی

4- سرطان

با گنجاندن مواد حاوی فیبر به برنامه غذاییتان مانند غلات کامل ،میوه و سبزیجات خطر ابتلا به انواع سرطان علی الخصوص سرطان کولون و رکتوم را کاهش داده و از این بیماری در امان بمانید.

5- بیماری های قلبی

مصرف غذاهای حاوی کلسترول زیاد سبب افزایش ریسک حملات قلبی می شود . شما  با مصرف مواد حاوی فیبر (جوی دو سر، نخود و لوبیا، سیب، موز، توت و سبزیجات و اسفرزه) می توانید  ۲۰ الی ۵۰ درصد  کلسترول خونتان را کم کنید و از  رسوب کلسترول در رگ های خونی و در نتیجه بیماری های قلبی  جلوگیری کنید .

6- بواسیر و روده تحریک پذیر

بواسیر به معنی ورم مقعد و پایین روده است که دفع مواد زائد از بدن را دشوار کرده و درد زیادی دارد . خوردن غذاهایی که فیبر بالایی دارند مانند غلات کامل و نوشیدن مایعات فراوان می تواند از مبتلا شدن به هموروئید جلوگیری کند. در  روده تحریک پدیر عصب ها و عضلات موجود در روده بزرگ نسبت به مصرف برخی مواد غذایی حساسیت شدید نشان می دهند در نتیجه مصرف کافی فیبر به کاهش برخی علائم سندروم روده تحریک پذیر نیز کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *