گیاه خواری به معنای خودداری از مصرف گوشت جانوران می باشدکه البته برخی از گیاه خوران با خودداری از مصرف مواد غذایی حیوانی از قبیل شیر و لبنیات،تخم مرغ و عسل تمرکز صرف بر گیاه خواری مطلق دارند .امروزه گیاه خواری نیز طرفداران مخصوص به خود را دارد .در مقاله سلامت وب امروز اطلاعات مفیدی را راجع به گیاه خواری ،حجامت،آهن ربا و طب رازی و بوعلی سینا در اختیارتان قرار خواهیم نهاد .مطمئنا مطالعه این مقاله برایتان بسیار جالب و سودمند خواهد بود. |
گیاه خواری به چند نوع تقسیم می شود؟
گیاه خواری و انواع گیاه خواری بر اساس نوع طرز فکر و هدف گیاه خواران به دسته های زیر تقسیم می شود:
- وگانیسم
- خام گیاه خواری
- فروگنیسم
- پسکیترینیسم
- وجترین
فواید گیاه خواری
- کاهش کلسترول
- کاهش ریسک اتلا به بیماری های قلبی و عروقی
- جلوگیری از چاقی
- جلوگیری از ابتلا به یبوست و …
عوارض گیاه خواری
گیاه خواری به عنوان درمانی موقت ،بسیار مفید است،ولی به مرور عوارض بسیار دارد.از مقایسه ی ساختار فیزیولوژیکی همه چیز خواران ،گوشت خواران و انسان ریخت ها (از جمله میمون)به این نتیجه می رسیم که انسان همه چیز خوار است .به عنوان مثال طول روده ی گوشتخواران سه برابر طول بدن آن ها است و طول روده ی همه چیز خواران ده برابر طول بدنشان .طول روده ی انسان ریخت ها دوازده برابر طول بدنشان است .از سوی دیگر ،پروتئین های گیاهی کامل نیستند و بدن انسان قادر به ساخت 8 نوع از 22 اسید آمینه نیست.پروتئین های گیاهی و حیوانی مکمل یکدیگرند .
بنابراین در مورد مضرات گیاه خواری باید بگوییم گیاهخواران دچار کمبود بعضی املاح و ویتامین های د ،ب 12،و کلسیم اند که عدم مصرف این سه نزدیک به بیست نوع عارضه در بدن ایجاد می کند .در ضمن گیاه خواران دچار ضعف نیروی جنسی و عوارض پوستی متعدد می شوند و به علت کمبود سروتونین در بدنشان،مستعد ابتلا به ناراحتی های عصبی اند.ضمنا مصرف قارچ که از منابع پروتئینی گیاه خوران به شمار می آید برای قلب مضر است و به دلیل دارا بودن هیدرازین سرطان زاست.در عین حال فقط سی درصد پروتئین آن قابل جذب است .
مقایسه ی حجامت و اهدای خون
اطلاعات و تحقیقات علمی درباره ی حجامت بسیار اندک است .حجامت از بین دو کتف پشت صورت می گیرد و شامل خونی است که احتمالا از بصل النخاع و دیگر اعضای فوقانی برگشته و منتظر جذب دوباره قلب برای تصفیه است .این عمل برای ورزشکاران و افرادی که دچار غلظت خون هستند و به منظور پیشگیری از سکته قلبی مفید است .همچنین در درمان مگش پران چشم و احساس سنگینی پا مفید واقع می شود و در مورد بی خوابی نیز کمی موثر است .در تسکین دردهای کلیوی اثر عینی دارد و هپاتیت کبدی را تخفیف می دهد .همچنین باعث رفع کریستال های جامد چشم که علت اصلی آن مشکلات کلیه است به شمار می آید .اگر چه در تخفیف سردردهای مزمن اغلب سودمند است ،حافظه را تا حدی ضعیف می کند و پس از سکته قلبی و مغزی به هیچ عنوان نباید انجام شود و برای زنان باردار نیز ممنوع است .ولی اهدا خون در هیچ یک از موارد پیش گفته جای حجامت را نخواهد گرفت .
خواص آهن ربا یا مغناطیس
تجربه نشان می دهد آهن ربا ضربان قلب را تشدید می کند و مسکن دردهای عضلانی است باعث تقویت شنوایی می شود و احتمال پسر شدن جنین را بالا می برد و تا حدودی در طولانی شدن عمر موثر است .مسکن سردرد است و در دفع حملات صرع مفید واقع می شود .باعث التیام زخم ها ،باعث تسریع در معالجه ی یرقان و تخفیف درد قاعدگی های سخت زنانه به شمار می آید .در عین حال مضراتی نیز دارد؛از جمله باعث ناکارآمدی کلیه می شود بینایی را ضعیف می کند نیروی جنسی را کاهش می دهد برای ریه ها و بیماری آسم خطرناک است و باعث کابوس شبانه می شود .
مقایسه ی طب رازی و بوعلی سینا
از لحاظ شناخت بیماری ها و تشریح ،بوعلی سینا (متولد 370 خورشیدی) سرآمد اطباء سنتی است ؛ولی از لحاظ تسلط بر داروها ،چون رازی متولد (251 خورشیدی)دانشمند و محقق بوده (تا آن جا که موفق به کشف الکل نیز شد )برتر به شمار می آید .کتاب قانون بوعی سینا برای اولین بار در قرن دهم هجری و تحت نام موجز قانون ترجمه شد .این کتاب بار دوم در سال 1256 هجری قمری ترجمه شد که نسخه ای از آن در کتابخانه ملی موجود است .ترجمه سوم نیز چند سال قبل صورت گرفت ولی متاسفانه از بیست و شش کتاب بوعلی سینا در طب هفده کتاب به زبان عربی است که هنوز ترجمه نشده اند و از چهل کتاب رازی سی و دو کتاب به زبان عربی است که مهم ترین آن الحاوی است .اما هنوز ترجمه نشده اند و گنجینه ای از نسخه های بسیار ارزشمند بیش از یازده قرن است که خاک می خورند بی آن که دلسوزی در فکر ترجمه یا حتی جمع آوری نسخه های آن ها باشد .
علت مرگ حکیم ابو علی سینا
عده ای پرسیدند چرا حکیم بوعلی سینا که از مرض قولنج فوت کرده برای بیماری خود درمانی نیافت؟در پاسخ به سوال این عزیزان باید گفت مادر بوعلی سینا علاقه ای فراوان به مصرف خرما داشت که جزء گیاهان بسیار گرم است .بوعلی سینا نیز به همین دلیل در هنگام تولد دچار زردی شدید بود ،تا آن جا که امیدی به زنده ماندن او وجود نداشت .در جوانی هم خود بوعلی سینا به علت نبوغ و فعالیت مغزی فراوان علاقه ای شدید به مصرف خرما داشت.بالاخره کبد او دچار حرارت بسیار و در نتیجه اختلال و سرانجام قولنج شد که تقریبا می توان آن را قولنج ارثی دانست و حکیم فقط می توانست با دارو آن را درمان موقت کند.
چرا نشانه جهان پزشکی نمادی از مار در جام است؟
در مورد رازی نیز عده ای می پرسند نشان جهان پزشکی که نمادی از مار در جام است به رازی نسبت داده می شود ،آیا این موضوع صحت دارد ؟بر اساس افسانه ای قریب به حقیقت ،در زمان رازی شخصی به استسقاء لحمی یا (ادم) مبتلا شده بود .پس از مراجعه به رازی ،وی که علاج او را نوعی حالت استثنایی و عجیب می دانست به مریض خود توصیه کرد که برود و چند هفته آخر زندگی خود را خوش باشد .مریض از همه جا نا امید سر به صحرا و بیابان گذاشت .سر ظهر هنگام تشنگی ،از چوپانی که در آن اطراف بود تقاضای پیاله ای شیر کرد .سپس پیاله را در سایه گذاشت ولی با تعجب دید که ماری از دور آمد و کمی شیر را خورد و لحظه ای بعد آن را قی و استفراغ کرد .شیر سفید کمی زرد رنگ شده بود .مرد که امیدی به زندگانی نداشت برای خاتمه دادن به زندگی اش آن پیاله شیر را سر کشید و بعد از آن شب تب شدیدی بر روی عارض شد و چوپان او را نزد طبیبی و از آن جا به نزد رازی آورد .رازی از قدرت و مشیت خدا مبهوت شد و به مرد مریض گفت :((خدا رو شکر گوی که تنها علاج مرض تو همین بود که خدای بر تو نمایاند))و عده ای گویند واژه ی بیماری ( بی مار ) به معنای (( نا – تندرست )) از همان جا ریشه گرفت و در مقابل واژه ی با مار به معنای ((تندرست )) استفاده می شد.