استفاده از گوش پاک کن مفید یا مضر

افراد بی شماری  از گوش پاک‌کن استفاده می کنند و در واقع به نوعی به آن اعتیاد پیدا نموده اند.  گوش پاک‌کن برای قسمت داخلی گوش قابل استفاده نیست و نه تنها باعث تمیز شدن گوش نمی‌شود بلکه آثار مخربی هم به همراه دارد.فی الواقع جرم گوش بخشی از سیستم دفاعی بدن است که از رشد اغلب میکروب‌ها در مجرای گوش خارجی جلوگیری می‌کند و با دارا بودن خاصیت چسبندگی گرد و غبار و ذرات معلق را به خود می‌گیرد که با خارج شدن جرم از مجرا این ذرات نیز خارج می‌شوند.بیشتر افراد ،روش استفاده‌ی صحیح از گوش پاک‌کن را نمی‌دانند و فقط می‌خواهند به هر شکلی که شده از جرم‌های چسبنده‌ی داخل گوش خلاص شوند. هر چند که تمیز کردن گوش با گوش پاک‌کن به ما حس خوبی می‌دهد و فکر می‌کنیم که گوش خود را با آن تمیز کرده‌ایم، اما این کار واقعا اشتباه است.

مضرات استفاده از گوش پاک کن

جرم گوش نه تنها برای شما مفید است بلکه استفاده از گوش پاک‌کن در هر قسمتی به جز قسمت خارجی گوش، سلامتی شما را تهدید می‌کند. با وارد کردن گوش پاک‌کن در قسمت داخلی گوش، بخشی از جرم‌های چسبنده به سمت پرده‌ی گوش هل داده شده و به پرده فشار می‌آورند. از این رو قابلیت ارتعاش‌پذیری پرده کاهش می‌ یابد. در مواردی این موضوع می‌تواند به کاهش شنوایی هم منجر شود. در واقع وجود این جرم‌ ها، از ورود حشرات به داخل گوش جلوگیری می‌ کنند و نقش روان‌کننده در کانال گوش را هم دارند.

از دیگر عارضه‌های جانبی که در برخی افراد پس از استفاده از گوش پاک‌کن وجود دارد، خارش گوش است.
استفاده از گوش پاک‌کن می‌تواند مانند خاراندن پوست تبدیل به یک عادت شود. با استفاده از گوش پاک‌کن گوش دچار خارش شده و شما برای رفع خارش دوباره از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنید و این چرخه اشتباه مدام تکرار می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *