آمادگی برای پدر شدن

پذیرش نقش پدر

رفتار پدر در دوران بارداری همسرش تحت تاثیر باور های فرهنگی ٬ اعتقادات و احساسات اوست. خاطرات هر مرد از پدرش و تجربیات دوران کودکی اش و ادراک وی از پدر بودن به او در انتخاب وظایف و مسئولیت هایش کمک می کند. مردی که به بچه و پرورش کودک علاقه مند باشد٬ در مورد نقش پدر بودنش هیجان زده و شادمان است و با همسرش مشارکت می کند.. گاهی ممکن است مرد احساس تنهایی کند و به سرگرم کردن خود با کار و گذراندن زمان بیشتری در خارج از خانه علاقه مند شود. به هر حال به نظر مردان٬ زمان بارداری بهترین موقع آمادگی برای پذیرش نقش پدری و قبول نقش مادری همسرش باشد.

ارتباط با جنین

ارتباط پدر با جنین به همان قوت ارتباط مادر با جنین است.ارتباط پدر ممکن است به صورت بوسیدن٬ یا لمس کردن شکم زن باردار ٬ اشتیاق برای شنیدن صدای قلب جنین٬ حرف زدن با جنین و یا لمس حرکت او باشد. ایجاد ارتباط پدر با جنین نیز مشابه زن باردار در سه مرحله ظاهر می شود. در مرحله اول٬ که از چند ساعت تا چند هفته طول می کشد قبول بارداری است. مرد ها نسبت به بارداری در صورت خواسته یا نا خواسته بودن آن٬ با خوشحالی و یا با حالت تردید واکنش نشان میدهند. در مرحله دوم مرد با این واقعیت که همسرش باردار است سازگار می شود. مرحله سوم که در هفته های آخر بارداری شروع می شود با همسرش درباره نقش خودش در زایمان و آمادگی برای پدر شدن صحبت می کند. برخی مردان نیاز به زمان بیشتری برای سازگاری با وضعیت بارداری و پدر شدن دارند.

آمادگی برای زایمان

بسیاری از زوجین در هفته های آخر بارداری هیجان زده و بی صبر می شوند که این حالت عادی است. بزرگترین نگرانی پدر این است که همسرش را به موقع به محل مناسب زایمان نرساند و نسبت به این زمان حساس غفلت کند. خیلی از مردان مایلند که بتوانند زمان زایمان و زمان مراجعه به بیمارستان را تشخیص دهند. مردی که از قبل برای زایمان آمادگی نداشته باشد ٬ ترس و هیجان خود را به همسرش منتقل می نماید. آگاهی پدر و در صورت امکان حضور او در کلاس آمادگی پیش از زایمان کمک می کند تا برای بسیاری از سوالات و نگرانی های خود پاسخ مناسب دریافت نماید و بتواند همکاری موثری با همسر خود داشته باشد.

آمادگی برای پدر شدن

توصیه به پدر ها

  • از تغییرات جسمی و روحی همسرشان آگاه باشند
  • درباره روند بارداری٬ زایمان و بعد از زایمان مطالعه کنند
  • فشارهای عصبی و نگرانی همسرشان را کاهش دهند
  • در کارهای منزل به همسرشان کمک کنند
  • شرایطی را فراهم کنند که همسرشان بیشتر استراحت کند. زن باردار باید توان خود را برای نگهداری نوزاد آینده و سلامت خود حفظ کند.
  • سیگار نکشند٬ دود سیگار برای سلامت جنین مضر است
  • در صورت امکان در کلاس های آمادگی پیش از زایمان به اتفاق همسرشان شرکت کنند
  • برای زمان زایمان از قبل آمادگی داشته باشند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *