از خواص بامیه چه می دانید؟

ویتامین ها و منابع معدنی موجود در بامیه

بامیه منبع غنی از اسید فولیک، ویتامین های A و C و ویتامین های گروه B ، منیزیوم ، پتاسیم،کلسیم ، منگنز  و فیبر غذایی می باشد. نصف لیوان بامیه پخته 25کالری دارد پس بامیه گیاهی  کم کالری است.طبع این گیاه سرد و تر می باشد .

خواص بامیه

اثرات درمانی بامیه

1) فیبر موجود در بامیه به حفظ قند خون کمک می کند؛ بدین ترتیب که سرعت جذب قند را کاهش می دهد، پس بامیه  برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

2) یکی از خصوصیات بسیار مفید این سبزی کاهش کلسترول خون است زیرا مثل داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.موسیلاژ(یک نوع فیبر) موجود در بامیه به کلسترول غذا متصل شده و جذب آنرا کاهش می دهد. همچنین باعث دفع سموم از بدن می شود.

3)  فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، از بروز یبوست جلوگیری کرده و ابتلا به بیماری هایی چون بواسیر  را به شدت کاهش می دهد. موسیلاژ موجود در بامیه روده را نرم کرده و خروج مدفوع را آسان می سازد.

4) اسید فولیک موجود در بامیه  با  کاهش هموسیستئین خون ( ماده ای که رگ های خونی را مسدود می کند) در پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و تصلب شرایین مفید است.

5) ویتامین C نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم بوده که در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ها مفید است .

6)بامیه با داشتن ویتامین آ در تقویت بینایی موثر است.

7)مصرف بامیه به علت کم بودن کالری آن در رژیم های کاهش وزن مفید است.

طریقه پخت بامیه باید به چه صورتی باشد؟

برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیمهای هضمی آن، باید آن را خیلی کم بپزید یعنی با حرارت کم یا با بخار ملایم پخته شود. بعضی افراد بامیه را خام مصرف می کنند. ولی اگر خواستید آن را سرخ کنید، از مقدار کمی روغن زیتون یا روغن گیاهی برای سرخ کردن آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *