نخودسبز و فواید مصرف آن برای سلامتی و تناسب اندام

نخودسبز یکی از انواع نخودهاست که به عنوان یکی از حبوبات دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و برای سلامتی ،زیبایی و تناسب اندام فواید بی شماری دارد .با توجه به خواص بالای این ماده غذایی مقاله امروز سایت سلامت وب را به معرفی کامل این گیاه ،ارزش تغذیه ای ،خواص درمانی و فواید آن در زمینه های مختلف اختصاص داده ایم .پس با ما همراه باشید تا در مورد این گیاه ارزشمند اطلاعات جالب و جدیدی را کسب نمایید .

نخودسبز چیست؟

نخودسبز با نام انگلیسی Green Pea و نام علمی Pisum sativum  یکی از سبزیجات و حبوبات بسیار پر خاصیت است که دارای طبع گرم و خشکی بوده و از دیرباز خواص استثنایی این ماده غذایی بر همگان به اثبات رسیده است .این دانه های کوچک گرد جزو خانواده نخودها بوده و مشخصات گیاه شناسی آن به شرح زیر می باشد:

عکس نخودفرنگی


مشخصات ظاهری گیاه نخودسبز

نخودسبز یکی از گیاهان علفی یکساله و بالا رونده است که دارای ارتفاعی در حدود 30 تا 150 سنتی متر بوده و برگ هایی سبز رنگ  و بیضوی شکل و گل هایی به رنگ سفید ،صورتی و ارغوانی دارد .این گیاه دارای غلاف هایی فشرده و از نظر طول متفاوت بوده و هر کدام از این غلاف ها 4 تا 10 عدد از دانه های کروی شکل و سبز رنگ نخود فرنگی را در خود جای داده اند .

بذر این گیاه به رنگ سبز صاف و در برخی مواقع چروکیده بوده و وزن هر کدام از آن ها در حدود 15 تا 25 گرم می باشد .این گیاه از زمان های بسیار قدیم توسط رومیان و یونانیان کشت شده و سپس از طریق دریای سیاه به چین ،هندوستان و سایر کشورهای آسیایی راه پیدا نموده است .این گیاه معمولاً در فصول سرد سال یعنی از شروع زمستان تا اوایل تابستان کشت شده و قابلیت کشت در تمامی مناطق کشور که آب کافی برای آبیاری وجود داشته باشد را دارد .

پخت نخودفرنگی


ارزش تغذیه ای نخودسبز

نخودفرنگی جدا از طعم نسبتاً شیرین ، نشاسته ای و طعم خوشمزه منبع خوبی از مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی است. این ماده گیاهی سرشار از ویتامین ث،ویتامین های گروه ب،ویتامین کاو املاح معدنی هم چون مس،منیزیم،آهن و منگنز می باشد .علاوه بر این بسیاری از اسیدهای آمینه مانند  تریپتوفان ، ترئونین ، ایزولوسین ، لوسین و لیزین نیز در این ماده به وفور یافت می شود.

ارزش غذایی نخودسبز


نخودسبز چه فوایدی برای بدن دارد ؟

این ماده غذایی به دلیل دارا بودن مواد و ترکیبات با ارزش نامبرده و فیبر و پروتئین بالا خواص درمانی بی شماری برای سلامتی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم :


1. از کم خونی و خستگی جلوگیری می کند.

در صورت احساس خستگی در پایان روز ، می توانید از مقداری نخود فرنگی آب پز به همراه کمی  نمک و فلفل استفاده کنید تا سطح انرژی خود را بالا ببرید. علاوه بر این این ماده گیاهی سرشار از  ماده معدنی  آهن است و از همین رو می تواند به ویژه در خانم ها از بروز کم خونی و خستگی جلوگیری کند.


2. سلامتی استخوان را بهبود می بخشد.

ویتامین K موجود در نخود سبز به جذب بهتر کلسیم کمک کرده و آن را به یک ماده غذایی عالی برای تقویت و سلامت استخوان شما تبدیل می کند. تقریباً 50٪ از نیاز روزانه ویتامین K شما تنها با مصرف یک لیوان نخود آب پز برآورده می شود. جدا از این مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B1 و اسیدفولیک نیز به مقدار فراوان در نخودفرنگی یافت می شود که به نوبه خود به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند.


3.درمان دیابت

منگنز موجود در نخود سبز برای تولید مناسب آنزیم های هضم کننده مسئول فرایندی به نام گلوکونوژنز ضروری است. گلوکونوژنز فرایندی است که در طی آن اسیدهای آمینه پروتئین به قند تبدیل شده و بدین شکل تعادل قند در جریان خون ایجاد می شود. اگرچه نحوه انجام این مکانیسم به صورت دقیق مشخص نیست ، اما بررسی ها نشان داده  است که منگنز به جلوگیری از مقادیر زیاد قند خون کمک کرده و در نتیجه مصرف نخود سبز بهترین گزینه برای مبارزه با دیابت است.


4. از بروز علائم پیری جلوگیری می کند .

درست همانند آهن که در مجاورت قرار گرفتن در برابر اکسیژن هوا زنگ می زند ، بدن ما نیز از آسیب های ناشی از رادیکال آزاد رنج می برد. وجود آنتی اکسیدان ها در نخود سبز به کاهش آسیب های رادیکال آزاد کمک می کند و همچنین سموم مضر را از بدن خارج می کند. بنابراین ، برای کاهش سرعت این روند و جلوگیری از علائم پیری ، نخود فرنگی بیشتری مصرف کنید.


5.به کاهش افسردگی کمک می کند.

براساس تحقیقات منتشر شده مصرف کم فولات احتمال بروز علائم افسردگی مالیخولیایی را افزایش می دهد. جدای از آن ، به افرادی که از افسردگی رنج می برند ، توصیه می شود غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها را مصرف کنند از آن جا که نخودسبز غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد و به راحتی در دسترس است ، میان وعده ای بسیار عالی برای مقابله با نوسانات خلقی است.


6.مصونیت شما را در مقابل بیماری ها بهبود می بخشد.

داشتن سیستم ایمنی قوی برای مبارزه با عفونت ها ضروری است و شما را از ابتلا به طیف گسترده ای از بیماری ها محافظت می کند. از آنجا که نخود سبز علاوه بر این که دارای مواد مغذی مختلفی است منبع خوبی برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن است ، در نتیجه خوردن آن باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین جلوگیری از ابتلا به چندین بیماری مرتبط با سیستم ایمنی بدن می شود.


7.سلامت قلب و عروق

ویتامین K موجود در نخود سبز ممکن است با جلوگیری از فرایند (کانی سازی) باعث پایین آمدن فشار خون شود و به قلب اجازه می دهد تا آزادانه خون را از بدن عبور دهد. کانی سازی به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می افتد و یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی شناخته شده است. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین K مانند نخود سبز  خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

خواص نخودفرنگی در بدنسازی


8.مفید برای مادر و جنین 

خواص نخود فرنگی در بارداری چیست؟ نخود سبز از ویتامین B9 تشکیل شده است که یک منبع مغذی و مقوی  برای محدود کردن نقایص جنینی ایجاد شده در دوران بارداری است.  نقص  ناشی از کمبود  این ویتامین  شامل جنین مبتلا به نقایص لوله عصبی است. بنابراین ، ویتامین B9 به طور موثر شانس تولد فرزند سالم و شاد را بهبود می بخشد.همچنین نخود فرنگی و نازایی ارتباط معکوس با هم داشته و مصرف آن از نازایی جلوگیری می نماید .


9.درمان سندرم پای بی قرار

کمبود آهن یکی از دلایل سندرم پای بی قرار به شمار می رود. نخود سبز شامل 2.13 میلی گرم آهن است که 63/26 درصد از مقدار توصیه شده روزانه شما را به خوبی می تواند تامین کند. بیشتر تحقیقات در مورد بروز این سندرم بر  روی کمبود آهن متمرکز شده است این جمله بدان معناست که مقادیر کم آهن در خون یکی از دلایل اصلی بروز این وضعیت است ، بنابراین مصرف مناسب مکمل های آهن به میزان توصیه های پزشک ضروری است و می تواند از بروز این عارضه جلوگیری نماید .


10.درمان آب مروارید

آب مروارید شایع ترین اختلال بینایی است که به دلیل کمبود ویتامین C ایجاد می شود. نخود سبز حاوی 58 میلی گرم ویتامین C است که 44/64 درصد از مقدار توصیه شده روزانه بدن را می تواند به خوبی تامین نماید . بنابراین افرادی که از اختلالات چشم رنج می برند ، برای درمان آب مروارید باید مرتباً نخود سبز مصرف کنند. افزایش میزان دریافت ویتامین C باعث افزایش خونرسانی به مناطق چشمی  می شود و تمام اختلالات مربوط به چشم را درمان می کند.


نحوه استفاده و مصرف نخودسبز

نخود فرنگی در چه غذاهایی استفاده می شود ؟ شما می توانید از این ماده گیاهی به صورت خام یا آب پز استفاده نمایید و از آن برای تهیه سالادها،دورچین غذا و خورشت ها ،سوپ ها و برخی پلوها استفاده کنید .

چگونه نخودسبز را بپزیم؟


آیا نخودسبز نفاخ است ؟

ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که آیا نخودسبز نفاخ است ؟ بهتر است بدانید پاسخ این سوال مثبت بوده و این ماده همچون سایر حبوبات نفاخ می باشد و برای رفع نفخ آن می توانید از آویشن استفاده نمایید.


مضرات نخودسبز 

مهم ترین مضرات نخودسبز که در اثر زیاده روی یا مصرف نادرست این ماده ایجاد می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • مصرف بیش از حد نخود فرنگی می‌تواند سبب افزایش میزان اسید اوریک در خون و ابتلا به بیماری نقرس گردد.
  • زیاده روی در مصرف  نخود فرنگی ممکن است در تحریک روده تاثیر مثبتی داشته و منجر به بروز مشکلاتی هم چون اسهال گردد.
  • مصرف بیش از حد این ماده می تواند در بروز افزایش وزن تاثر مثبتی داشته باشد .
336×280

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *