مواد غذایی صفر کالری و نقش آن در لاغری

بزرگترین چالشی که در قرن حاضر با آن روبرو هستیم مصرف مواد غذایی پر کالری و در نتیجه چاقی و اضافه وزن است.چاقی و اضافه وزن علاوه بر نامتناسب نمودن اندام شما در بروز بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی ،فشار خون بالا و ….نقش دارد .برای رهایی از چاقی و اضافه وزن راه های بی شماری وجود دارد که ساده ترین آن مصرف مواد غذایی صفر کالری می باشد .در نوشته امروز سلامت وب شما را با مواد غذایی صفر کالری آشنا می کنیم.

مواد غذایی صفر کالری چیست؟

مواد غذایی صفر کالری به دسته ای از مواد غذایی اطلاق می شود که دارای پایین ترین میزان کالری می باشند و شما با مصرف این مواد نیازی به انجام ورزش برای سوختن کالری های دریافتی از این مواد غذایی ندارید .انرژی که شما صرف خوردن و جویدن این مواد می کنید باعث سوختن کالری این مواد خواهد شد .

غذاهای کالری سوز


نقش مواد غذایی صفر کالری در لاغری چیست؟

مصرف مواد غذایی کم کالری با پر کردن حجم معده شما سبب می شود تا میزان مصرف مواد غذایی پر کالری توسط شما کاهش یابد و با ایجاد حس سیری اشتهای شما را کاهش می دهد .این دسته از مواد غذایی اگر چه کالری بسیار پایینی دارند اما منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند .برای آشنایی بیشتر با مواد غذایی صفر کالری ادامه این مقاله سلامت وب را مطالعه بفرمایید .


1-کرفس

کرفس در بالای فهرست غذاهای کالری سوز قرار دارد. این سبزی حاوی آب فراوانیست و مصرف آن به صورت روزانه می تواند نیاز شما به ویتامین K، ویتامین A، فیبر، فولات و پتاسیم را برآورده کند. کرفس همچنین حاوی ترکیباتی به نام فتالید است که می تواند بافت های عضلانی را در دیواره های شريانی قرار داده و با افزایش جریان خون به کاهش فشار خون کمک کند.کل کالری هر 100 گرم کرفس 16 بوده و مصرف آن به صورت خام و یا بخار پز سبب تامین آب بدن و لاغری می شود .

جدول غذاهای کالری منفی


2-چغندر

چغندر با دارا بودن بتالین (آنتی اکسیدانی که سبب رنگ چغندر می شود ) در لیست جدول غذاهای کالری منفی مشاهده می شود .کل کالری موجود در هر 100 گرم چغندر 43 می باشد .مصرف چغندر پخته یا همان لبو علاوه بر کاهش وزن سبب  تامین ويتامين هاي A، B، C و مواد معدني مانند فسفر، کلسيم ، منيزيم، پتاسيم، مس، آهن و منگنز برای بدنتان خواهد شد.

طرز تهیه غذاهای کم کالری


3-خیار

خیار نیز با قرار گرفتن در لیست غذاهای کالری منفی یکی از صیفی جات مهم در کاهش وزن و لاغری شناخته شده است.این ماده غذایی با دارا بودن آب فراوان سبب پر کردن حجم معده شما می شود و با ایجاد احساس سیری از ریزه خواری در طی روز جلوگیری می کند.خیار با دارا بودن ویتامین K ، ویتامین C، پتاسیم و ترکیباتی به نام سیلیس به ساخت و نگهداری بافت های متصل مانند ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و استخوان ها کمک می کند. کل کالری 100 گرم خیار تنها 16 می باشد .بنابراین با خیال راحت برای پر کردن حجم معده و جلوگیری از گرسنگی خیار بخورید و از مزایای سلامتی آن استفاده کنید.

رژیم کم کالری دکتر کرمانی


4-لیمو ترش

لیموترش یکی از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که می تواند به شما در راه کاهش وزن و لاغری کمک بسیاری نماید .با مصرف لیمو ترش ، شما می توانید به راحتی از شر چربی های اضافه بدنتان خلاص شوید و مسیر لاغری را کوتاهتر نمایید .کل کالری موجود در هر 100 گرم لیموترش 29 می باشد.


5-هندوانه

هندوانه یک میوه شگفت انگیز است که فوق العاده شیرین و خوشمزه است.این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و هیچ چیز مانند یک لیوان آب هندوانه یخ زده در گرمای تابستان خوشایند نیست!! هندوانه دارای محتوای آب بسیار بالایی می باشد و مصرف یک کاسه بزرگ هندوانه می تواند از کم آبی بدن جلوگیری نماید. سییترولین موجود در این میوه تابستانی در بدن به آرژنین تبدیل می شود و از این راه به کاشه وزن کمک می کند. محتوای کالری در هر 100 گرم هندوانه 30 است و به همین دلیل در رژیم کم کالری دکتر کرمانی مصرف هندوانه توصیه شده است .اگرچه هندوانه طبیعتا شیرین است اما تحقیقات نشان داده است که مصرف آن سبب افزایش متابولیسم خواهد شد.

لیست غذاهای کالری منفی


6-کلم

کلم یکی دیگر از سبزیجات کم کالری است که مصرف آن در پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی اثبات شده است .کالری موجود در این سبزی بسیار پایین بوده (هر 100 گرم کلم حاوی  25 کالری )به نحوی که می تواند در راه کاهش وزن بسیار مفید واقع شود . سوپ کلم یکی از غذاهای کم کالری و خوشمزه است که مصرف آن یک راه عالی برای خوردن کلم برای از دست دادن وزن می باشد .همچنین می توانید با تهیه سالاد کلم چربی های اضافی بدنتان را بسوزانید .برای تهیه این سالاد تنها کافیست برگ های کلم را پس از شست و شو درون ظرفی ریخته و کمی نمک ،فلفل و آب لیموترش تازه به آن بیفزایید و سپس از آن به عنوان یک پیش غذا و یا به عنوان غذایی برای شام استفاده کنید .

غذای کم کالری و خوشمزه


7-نارنگی

نارنگی یکی از مرکباتی است که منبع غنی از ویتامین ث می باشد و این میوه در مقایسه با سایر میوه ها کالری بسیار کمتری دارد. کل کالری موجود در هر 100 گرم نارنگی 47 کالری می باشد بنابراین مصرف این میوه به شما کمک می کند سطح کالری مصرفی خود را  در طی روز پایین تر از حد طبیعی نگه دارید.

تنقلات کم کالری


8- پیاز

پیاز یکی از سبزیجات مفیدی است که در طول روز بارها و بارها از آن استفاده می کنیم .شما در طرز تهیه غذاهای کم کالری حتما پیاز را به عنوان یکی از ترکیبات اصلی غذا مشاهده خواهید نمود .این ماده غذایی بسیار سالم بوده و دارای خواص ضد میکروبی به علت وجود گوگرد می باشد .شما با مصرف 100 گرم پیاز تنها 40 کالری دریافت خواهید نمود بنابراین برای لاغری و کسب سلامتی روی پیاز حساب ویژه ای باز کنید.

صبحانه کم کالری


9-بروکلی

بروکلی یکی دیگر از سبزیجاتی است که از مزایای سلامتی زیادی برخوردار است. بروکلی یک ماده غذایی ضد سرطان است است که دارای کالری بسیار پایینی می باشد . این محصول گیاهی حاوی فیبرهای طبیعی محلول و نامحلول بوده و با بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگیری از ابتلا به یبوست به کاهش وزن کمک می کند .پروتئین های گیاهی موجود در این سبزی به شما در ساخت توده های عضلانی کمک می کند . کل کالری موجود در هر  100 گرم بروکلی تنها 34 کالری می باشد .فراموش نکنید برای مصرف این سبزی خوشمزه حتما آن را درون ظرف آب و نمک برای چند ثانیه بیندازید تا کرم های موجود در آن به راحتی خارج شوند و سپس به صورت خام یا بخارپز از آن استفاده فرمایید .

ناهار کم کالری


نتیجه گیری

استفاده از مواد غذایی صفر کالری با دارا بودن کالری و میزان انرژی بسیار پایین روشی ساده برای کاهش وزن به شمار می آید.با مصرف این مواد بدن ،انرژی به دست آورده توسط این مواد را می بایست صرف هضم و جذب آنها نماید.مواد غذایی که در این نوشته سلامت وب خدمت شما معرفی گردید دارای کالری منفی بوده و می توانند به شما کمک کنند تا وزنتان را کاهش دهید.برای تسریع روند کاهش وزن و چربی سوزی پیروی از یک برنامه غذایی مناسب و متعادل را به همراه استفاده از مواد غذایی نامبرده و انجام ورزش به صورت منظم از یاد نبرید .

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *